Investigadors de la Universitat de Nova Gal·les del Sud (UNSW), a Sidney, Austràlia, han creat un petit motor basat en els IPMSM (Motor sincrònic d'imants permanents) que s'utilitzen habitualment als automòbils i altres mitjans de locomoció elèctrics. La potència i la velocitat màximes que assoleix el dispositiu que han dissenyat el converteixen en el més ràpid del món i es compta ja que podria servir per fabricar cotxes elèctrics més lleugers i amb més autonomia.

Imatge del motor dissenyat a Austràlia

Gràcies a sistemes d'intel·ligència artificial

El disseny del nou motor s'inspira en el pont Gyopo, una infraestructura ferroviària de Corea del Sud, i la seva construcció ha estat possible gràcies a un programa d'optimització amb la intel·ligència artificial com a fonament que ha suggerit als investigadors, un d'ells coreà, una sèrie de millores que han acabat implementant. El sistema d'intel·ligència artificial ha estat dissenyat, a més, pels mateixos investigadors i va avaluar una sèrie de dissenys en funció de diferents aspectes elèctrics, magnètics, mecànics i tèrmics a partir de dades facilitades per l'equip del projecte. D'entre 90 dissenys potencials, el sistema d'intel·ligència artificial va seleccionar el 50% millor i va repetir el procés una vegada i una altra fins que només en va quedar un.

Cotxes més lleugers i amb més autonomia

El resultat va ser un motor IPMSM —un tipus de motor que porta potents imants incrustats als seus rotors amb què poden desplegar un alt rendiment i una gran potència i eficiència— que, segons ells, millora a tots els motors d'aquest tipus dissenyats fins ara, ja que és més robust, ha aconseguit assolir més de 100.000 revolucions per minut i ofereix una densitat de potència màxima d'uns set quilowatts per quilo. És, en definitiva, un motor més petit i menys pesat que genera més potència amb menys energia i, per tant, atorga més autonomia al vehicle en el qual pugi. També és més barat, perquè utilitza un 30% menys de materials costosos com, per exemple les terres rares. Les seves aplicacions potencials van més enllà de l'automoció, ja que podria utilitzar-se també per a sistemes de climatització i ventilació i, fins i tot, per al sector aeronàutic o la robòtica.