Parlar de Netflix com un servei nou i disruptiu no té sentit a hores d'ara. Però més enllà de la popularitat mundial, el cert és que poc a poc va oferint dades que el situen en llocs que no se sabia si anava a ser capaç d'arribar. O almenys tan de pressa.
Netflix compta amb ja més de 158 milions de subscriptors a tot el món (dels quals el 38 per cent són dels Estats Units) i prop de 5,5 milions més en període de prova, el gegant mundial del streaming de vídeo és present a 190 països. Unes xifres que s'han triplicat en els últims cinc anys.
Però no només el nombre d'usuaris és aclaparador, sinó que cada vegada més, la seva arribada a àmbits fins ara reservats per a les dominants indústries del cinema i la televisió és tota una realitat.
El cas dels Globus d'Or
Fa uns dies, Netflix va obtenir una sorprenent quantitat de 17 nominacions als Globus d'Or (més uns altres 17 reconeixements en les categories de pel·lícules) amb les sèries The Crown i Unbelievable com a produccions pròpies més ben representades en els esmentats guardons. Un fet que no hauria estat possible imaginar aquesta mateixa dècada davant del poder i el pes de les sèries i pel·lícules de les grans cadenes de televisió nord-americanes, tant en obert com per cable.
Encara que el cert és que Netflix va invertir el passat curs al voltant de 13.000 milions de dòlars –dels quals el 85% es va destinar a sèries i pel·lícules de producció pròpia–, el més sorprenent per a alguns és que hagi estat capaç d'aportar decisivament (i juntament ambaltres plataformes de streaming com Amazon Prime Video o Hulu) a sobrepassar grans televisions en el nombre de nominacions a uns premis del prestigi dels Globus d'Or. Fins al punt que aquest any, i per primera ocasió, ningú no compta amb tantes candidatures com Netflix, ni tan sols la puixant televisió per cable HBO, que té 15 nominacions.
I el de The Irishman
The Irishman, la nova pel·lícula de Martin Scorsese, que compta amb Robert de Niro, Al Pacino i Joe Pesci, com a actors més destacats, és un film la distribució del qual es va pensar des d'un principi que tingués lloc en els cinemes durant un mes només per passar a formar part a partir de llavors del catàleg de Netflix.
Amb gairebé 160 milions de dòlars de pressupost, no només és una de les pel·lícules més cares de la carrera de Scorsese sinó que a més és la més llarga, amb tres hores i mitja de durada.
No és la primera pel·lícula que passa de puntetes per les sales de cinema amb destinaciómajoritària i definitiva a Netflix (ja va passar amb l'aclamada Roma d'Alfonso Cuarón el 2018), però sí es tracta de la més ambiciosa, i igualment extraordinària quant a qualitat, del gegant mundial del streaming.
Netflix no sol oferir xifres sobre les vegades que s'ha reproduït a la plataforma una determinada sèrie o pel·lícula, però finalment ha decidit revelar els números de The Irishman en la seva primera setmana d'emissió. Segons Netflix, només durant aquells set dies, la pel·lícula va ser reproduïda en més de 26,4 milions d'ocasions. La qual cosa significa que va haver de ser vista per moltes més persones, tenint en compte que cada streaming ho solen veure diversos espectadors de mitja.
Segons Ted Sarandos, director de continguts de Netflix, des de la companyia nord-americana esperaven més de 40 milions de visionaments de The Irishman, només durant el primer mes d'emissió. Tota una fita tractant-se d'un film que dura més de 200 minuts, per la qual cosa no tothom s'anima a posar-se davant el televisor o un altre dispositiu per veure-la.
Si Alfonso Cuarón i Martin Scorsese s'han decidit a apostar per Netflix i posar a les seves mans dues de les millors pel·lícules de la seva carrera, està clar que tant la indústria del cinema, com la de la televisió està comprovant que el que era una amenaça potencial per als seus negocis, és ja una realitat mesurable.