Els submarins porten amb nosaltres més d'un segle, en concret des que el de La Rioja Cosme García i català Narcís Monturiol, primer, dissenyessin, respectivament, el Bateau Plongeur i l'Ictíneo i el de Cartagena Issac Peral, després, dissenyés el primer submarí torpediner de la història. Com a Espanya no se'ns dona molt bé allò de reconèixer-los el mèrit als nostres inventors, cap dels tres submergibles no van servir per a gaire i, per això segurament, avui són altres països els que pideran aquests menesters de viatjar en vehicles subaquàtics. Avui, els Emirats Àrabs, un país que havia de ser poc més que un desert esquitxat de poblachones i alguna zona amb vegetació quan Monturiol, García i Perera inventaven, ha presentat un submarí revolucionari que es diu Kronos i té forma de rajada.
Com és?
El Kronos mesura nou metres de llarg, 7,5 d'ample i 2,1 m d'alt. El seu pes no supera els 10.000 kg i l'empresa que l'ha dissenyat, Highland Systems, diu que pot carregar fins a 3.000 kg. Alcanza una velocitat màxima de 80 quilòmetres per hora que, si se submergeix, es queden en 50. Pot operar sota l'aigua durant 36 hores i ofereix un sistema d'il·luminació adaptativa, aire condicionat, sistemes de suport vital i fins i tot pot transportar sis petits torpedes. El més innovador, amb tot, és la seva forma: sembla una rajada.
Per què aquesta forma?
El concepte que és darrere del Kronos és el mateix que va animar a l'Agència d'Investigació de Projectes Avançats de Defensa (DARPA) nord-americana a dissenyar el Manta Ray, un dron submergible autònom que imita la criatura marina i aprofita les qualitats hidrodinàmiques de la seva singular forma. Ara, Highland System fa els mateix per crear una nau submarina tripulada en la qual poden viatjar fins a deu persones i que, adelantam, pot servir per a operacions de transport i de combat". Servir, de fet, pot servir per a tot, perquè els submarins, des de sempre, han estat extraordinàriament versàtils. I si no, que els preguntin als narcotraficants gallecs i equatorians que, sense DARPA ni Highland System, van dissenyar ells sols un semisubmergible per portar endavant les seves malifetes allà a finals de l'any passat. Sense cap mena dubte, i encara que reprovarien la finalitat per a la qual es va concebre el submarí, Peral, García i Monturiol potser estarien secretament cofois