Això és el que diuen, almenys, des de Bloomberg i Deloitte, dues de les consultores nord-americanes amb més coneixement del sector tecnològic. Per descomptat, no és culpa nostra directament, però la reordenació dels nostres hàbits de consum després de la pandèmia estan darrere dels acomiadaments o, almenys, són una de les principals raons a què les big tech recorren per explicar per què acomiaden malgrat que els seus beneficis no disminueixin.

Treballo noves tecnològies 1736537164 169900906 667x375
 

Més de 200.000 persones acomiadades

Des de 2022, les persones que treballaven al sector tecnològic que han perdut la seva ocupació a tot el món passen de 200.000. Uns dels últims en sumar-se a la moda han estat els gestors de Disney, que acomiadaran 7.000 persones. En el que va de 2023, es calcula que passen dels 100.000

Desacceleració

I, si acomiaden, no és perquè ja no guanyin, sinó perquè els seus guanys creixen a menor ritme. Durant la pandèmia, la despesa digital dels consumidors va créixer. Teníem més temps, teníem millor tecnologia a les nostres mans i teníem, també, més diners disponibles perquè no podíem sortir de casa. Ara, tots (tu i jo també) hem reordenat els nostres hàbits de consum i les big tech, que van contractar molt durant els mesos de pandèmia per atendre una demanda creixent, s'adonen que el volum de despesa que es va assolir no va mantenir-se, sinó que disminuirà. Twitter, per exemple, és un cas paradigmàtic: a Espanya, tota la seva plantilla gairebé cap en un taxi. Microsoft, amb bones paraules, el deixa clar: "com vam veure els clients accelerar la seva despesa digital durant la pandèmia, ara els veiem optimitzar-lo per fer més amb menys", explica Satya Nadella, consellera delegada de la companyia. En resum, que si acomiaden és per la nostra culpa.

Consumidors potencials

Amb tot, hi ha una cosa que, segurament, no perden de vista: els acomiadats, pràcticament en tots els casos, se'n van a casa amb bones indemnitzacions, prestacions d'atur per a uns quants mesos i molt temps lliure a disposició. I per descomptat, a ningú no se li escapa que es tracta, a més de treballadors del sector tecnològic, d'usuaris de serveis digitals i, en molts casos, de veritables geeks que, amb temps i diners per gastar, segur que consumiran aquests mateixos serveis que, amb el seu treball, contribuïen a prestar. Sona pervers, clar, però no oblidem què són les big tech: empreses. I les empreses, sempre, volen maximitzar els seus beneficis. Com ho aconseguim? Doncs amb un volum més gran de clients potencials a casa seva i amb diners a la butxaca disposats a comprar dispositius nous, a formar-se i a passar l'estona.