Les tecnologies digitals irrompen, generalment per millorar-los, en tots els àmbits productius i les infraestructures i sistemes de gestió del cicle de l'aigua no són una excepció. A Terol, l'Ajuntament de la ciutat i la gestora del servei han activat un sistema de gestió inèdit en una ciutat de les seves característiques que permetrà incrementar rendiments, reduir pèrdues i millorar la sostenibilitat del sistema. Per a això, s'han invertit 600.000 euros i s'ha creat una nova plataforma denominada GoAigua. A Barcelona, aquest mes de febrer, Aigües de Barcelona, Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i l'Agència Catalana de l'Aigua han anunciat la seva voluntat d'impulsar la transformació digital del servei de l'aigua en l'àrea metropolitana de Barcelona davant dels efectes de l'emergència climàtica.

 

 

 

Operatiu des de finals de 2022

El nou sistema de gestió és operatiu des de finals de l'any passat i converteix Terol en la primera ciutat espanyola de la seva mida i característiques que unifica i digitalitza tota la informació vinculada a l'aigua per millorar la presa de decisions i assegurar a més un millor servei al ciutadà.

Sostenibilitat present i futura

La plataforma GoAigua integra, processa i explota la dada de diferents fonts, amb independència de proveïdors o tecnologies utilitzades. En aquest sentit, i en ser capaç d'integrar qualsevol tipus nou de dada, GoAigua garanteix la sostenibilitat present i futura de la digitalització, afavorint la unificació de la informació dels processos i la infraestructura per optimitzar la presa de decisions. És a dir, GoAigua, simplifica la transformació digital, permetent la sostenibilitat digital sense importar els canvis en els proveïdors de sensors o de modelació de dades. D'aquesta forma, es garanteix la solidesa de la dada construïda.

GoAigua és una plataforma web, desenvolupada per la companyia Global Omnium, fruit d'un procés pioner de digitalització que va emprendre fa més de 10 anys, la finalitat principal de la qual és optimitzar els recursos hídrics existents, augmentar l'eficiència energètica i optimitzar el temps del personal que conforma la companyia.

Accés instantani a les dades

Per activar el sistema s'han col·locat 20 nous quadres elèctrics, s'han renovat uns altres 19, s'han realitzat 40 instal·lacions de monitoratge de dipòsits i bombatges i s'han integrat quatre protocols diferents de comunicacions. La plataforma permet actuar en cas que es detecti qualsevol anomalia d'una manera immediata i totes les dades estan emmagatzemades i permeten realitzar comparatives amb altres èpoques per adequar el consum energètic, fer prediccions de consum d'aigua, bombar a les hores en què l'energia és més barata i molts altres avantatges. El sistema permet encendre o apagar bombes, per exemple, de manera remota sense haver d'anar en persona al lloc corresponent ja que es pot accedir des de qualsevol ordinador amb accés a internet i les claus corresponents. Fins i tot permet detectar consums excessius o algun problema elèctric i actuar abans que el ciutadà noti cap anomalia en el servei. "Esperem que en un o dos anys puguem parlar d'un estalvi d'aigua entre un 15 i un 20%", acaben des del consistori terolenc