A la Xina fabriquen de tot i, des de fa uns anys, s'han aplicat especialment a l'hora de fabricar cotxes, especialment elèctrics. Per això, les grans marques europees temen al que puguin acabar fent grups com SAIC Motors o Geely, però tant per la qual cosa vagin a posar-se a vendre a Europa com per que, indirectament i amb suggeriments al govern xinès que, de segur, seran ateses puguin fer el seu succeeixi allà. A la Xina ja estan pensant a prohibir (de veritat, no com en Europa) la venda de cotxes de combustió en data tan propera com la 2028.

15849790961359

 

Per a ells no és un problema

El cotxe, com en tots els països d'industrialització tardana, no és un objecte de consum tan comú com en Occident. Si a això li afegim que el gegant asiàtic és líder en producció i venda de cotxes elèctrics, la conclusió és simple: La Xina està motoritzant-se i ho fa no amb cotxes de combustió, sinó amb cotxes elèctrics. El 2022, més de la quarta part (27,6%) dels cotxes que allà es van matricular van ser elèctrics. Ren Zeping, reputat economista local, proposava fa res que la venda de cotxes de combustió es prohibeixi a la Xina d'aquí a cinc anys. La seva proposta no ha estat acceptada encara, però una esgarrifança recorre ja l'espina dorsal dels directors executius de les principals empreses automobilístiques europees: perdre la Xina com a mercat seria per a ells una catàstrofe. Els nostres cotxes de combustió encara poden competir allà, però els elèctrics occidentals surten (i sortiran) perdent en preu i prestacions. Un cotxe elèctric xinès d'alta gamma costa un 15% menys que un d'europeu com a mitjana.

Xpeng G3 1440x740

 

Quin calendari hi ha?

Hi ha una província, Hainan, que ja té data: el 2030, tots els cotxes de servei públic hauran de ser híbrids endollables o elèctrics. Hainan, sigui dit, és una petita illa amb 10 milions d'habitants, pel que l'impacte d'aquesta norma és limitat, però potser s'estigui obrint un camí. A l'abril, un terç dels cotxes venuts a la Xina tenien endoll i s'especula ja que a finals d'aquest any el percentatge rondi el 50%. Amb l'accés al mercat xinès vetat i competint a casa amb vehicles que, de mitjana, són uns 10.000 euros més barats que els models europeus; el futur dels fabricants occidentals es complica.Las marques franceses van vendre ja el febrer d'aquest any un 46% menys que al gener, les japoneses van retrocedir un 40% i les americanes, un 12,5%. Abans, un cotxe occidental era a la Xina un símbol de poder i, ara, són els cotxes xinesos elèctrics els que comencen a ser això a Europa.