Se suposava que abans de l'1 de gener de l'any que ve allò de circular amb segons quins cotxes pel centre de qualsevol ciutat de més de 50.000 habitants s'anava a posar costa amunt. Així ho establia almenys la Llei de Canvi Climàtic i Transició Energètica al seu article 14, que fixa l'obligatorietat d'establir Zones de Baixes Emissions (ZBE) en tots els municipis amb més de 50.000 veïns abans de 2023. Avui, quan queden poc més de dos mesos perquè arribi 2023, només vint de les 149 localitats afectades per la norma estaran en condicions d'ajustar-se a la normativa en temps i forma.

Sis ciutats ja disposen de zones d'aquest tipus
A 25 d'octubre, les ciutats que disposen de ZBE són vuit: Barcelona, l'Hospitalet de Llobregat, San Cugat del Vallès, Cornellà de Llobregat, Madrid, Pamplona, Rivas-Vaciamadrid i Pontevedra. D'elles, les sis primeres disposaven ja de ZBE abans d'aprovar-se la norma el 2021 i dos ho han fet durant els últims mesos.

Unes altres dotze esperen arribar a temps
Unes altres dotze poblacions esperen arribar a temps i complir el que la norma fixa i s'ignora, de moment, si el Govern imposarà sancions a la resta. Les dotze que ultimen els preparatius per activar els seus ZBE són Sevilla, Còrdova, Fuenlabrada, Burgos, San Cristóbal de la Laguna, Parla, Algesires, Alcobendas, Melilla, Talavera de la Reina, Coslada i Ciudad Real. Regions com Astúries, Cantàbria, el País Basc, Aragó, la Comunitat Valenciana, La Rioja, Múrcia, Ceuta, Extremadura i les Balears no tenen cap zona d'aquest tipus ni sembla que vagin a tenir-la abans de 2023. De les 149 ciutats que haurien d'haver articulat ZBE, només complirà l'establert un 13,4%. De les 129 ciutats que falten, 60 creuen que poden tenir les seves ZBE llestes durant 2023 i 3 les ajornen fins a 2024. Unes altres 66 no tenen data concreta. Una bona notícia, sens dubte, per als propietaris de vehicles considerats com a|com problemàtics pel seu nivell d'emissions, ja que poden continuar circulant uns mesos més per moltes ciutats sense excessius problemes.