Si no l'has rebut ja, pot ser que el rebis ben aviat. És, com tantes vegades, un correu fraudulent que, en aquest cas, s'aprofita de la imatge de la cadena de supermercats alemanya Lidl i ofereix un 'ganxo' difícil de rebutjar: una recompensa exclusiva.

 

De què es tracta en realitat?

El sistema d'engany és el mateix de sempre: el clàssic phishing, que es presenta en aquesta ocasió en forma d'enquesta que cal omplir si es vol obtenir l'exclusiva recompensa que es promet. L'objectiu final és robar les dades personals i bancàries de l'usuari. En l'enganyifa empra a més una altra eina clàssica d'aquest tipus d'estafes: la urgència. Des de l'assumpte (segon intent de lliurament), fins al redactat, tot persegueix generar en la víctima una sensació d'inquietud i dubta o, el que és el mateix, d'estar perdent-se una cosa valuosa si no es completa l'enquesta. Es parla d'una promoció que "finalitza aviat" i s'exhorta la víctima a contestar les preguntes que se li formulen "abans que acabi el dia". La naturalesa de la recompensa, per descomptat, no es detalla.

Per què se sap que és una estafa?

El missatge no procedeix d'un compte oficial de Lidl i conté errors en el seu redactat. El més inquietant d'ells té a veure amb el mateix nom de la companyia que se suposa envia el correu ja que ni tan sols s'escriu correctament: el que apareix transcrit és LIdL. Tampoc no apareixen els colors corporatius de la marca, que són el groc i el blau. Per descomptat, si l'enquesta es completa, la recompensa mai no arriba. Què fer amb aquest tipus de missatges? El millor és que, davant de qualsevol dubte, ni s'obri. Quan alguna cosa sembla massa bona per ser veritat no només és mentida: també és un perill.