Com en el cas d'altres tanta matèries primeres estratègiques, en tot el que té a veure amb el liti i les bateries Europa depèn de tercers. I no precisament de tercers qualsevols, perquè els fabricants xinesos són actualment els que construeixen la majoria de les bateries amb qui equipem els nostres cotxes més sostenibles, els nostres mòbils i fins i tot nostres patinets. La Xina, al juntament amb Bolívia, és a més el país amb més reserves de liti de tothom i, encara que per acabar amb aquesta dependència, s'impulsen projectes com el d'Extremadura New Energies, les incerteses que pesen sobre ell fan que encara hi hagi dubtes, així que, toca trobar nous proveïdors. Un d'ells és Xile, país amb el qual la UE acaba de firmar un acord.

produccion liti Xile ecosistema 6307
 

Potència minera

Xile és actualment el principal productor de coure del món i la segona potència minera del liti. Gràcies a l'acord firmat amb la Unió Europea, s'eliminaran els aranzels que, encara avui, limiten el comerç amb aquest país germà.

El liti xilè i els vehicles elèctrics europeus

Avui, més del 60 % de les importacions de liti que es realitzen des de la Unió Europea per al seu ús en bateries de vehicles elèctrics provenen de Xile i, per això, la UE considera el país llatinoamericà com un soci estratègic vital. Amb el nou acord, que àmplia el que es va subscriure el 2003, tots dependrem una mica menys de la voluble Xina. Xile, en tot cas, és més fàcil de controlar.