Cada any, els sistemes d'enllumenat de les carreteres i túnels –juntament amb sistemes de ventilació d'aquests últims- generen una despesa energètica de gairebé 146 GWh que equivalen en diners a prop de 40 milions d'euros. Des del Govern, es vol reduir aquesta despesa i ja saben com: amb llums LED.

 

Eficiència

La iniciativa forma part de l'Estratègia d'Eficiència Energètica per a la Xarxa de Carreteres de l'Estat de cara a 2030, que s'activa com a compensació de la retirada dels peatges pactada amb Brussel·les a finals de l'any passat i que de moment, sembla, que no s'aplicarà a curt termini, encara que a mitjà el Ministre de Transport no descarti algun tipus de pagament per ús. La mesura, al costat d'altres, obligarà a invertir 333 milions d'euros i sorgeix, explica el Ministeri, "com a resposta a la creixent necessitat de reduir el consum energètic i les emissions contaminants associades al transport i la infraestructura viària".

Desenvolupament

El projecte contempla la substitució dels llums de vapor de sodi d'alta pressió (VSAP) per llums LED i l'activació de sistemes de gestió intel·ligent que optimitzin la il·luminació d'acord amb les condicions meteorològiques i de circulació. La tecnologia LED genera un menor consum elèctric, ofereix lluminàries amb una vida útil més gran i redueix significativament els costos de manteniment. L'Estratègia d'Eficiència Energètica 2030 de la Xarxa de Carreteres de l'Estat preveu també la mitigació de la contaminació lluminosa mitjançant l'adopció de certs requeriments en el disseny dels sistemes d'enllumenat exterior.