D’en Pablo Escobar deien que, a més d’un assasí i un narcotraficant, va ser un gran empresari i un geni de la logística. A Catalunya, encara que centrats en el negoci de la marihuana, sembla que també hi ha genis d’aquesta mena: els Mossos d’Esquadra acaben de desarticular a Lleida una banda que, a més de cometre delictes contra la salut pública, articular-se com a organització criminal, i cometre presumptament segrests, lesions i robatoris violents, havien articulat un formidable entramat logístic.
Diferents seus
La banda disposava d’instal·lacions a Lleida, Vilanova de la Barca, Rosselló i El Pont de Suert (Lleida) i la Roca del Vallès. El còmput total de droga intervinguda durant la investigació ascendeix a 393 kg. L’estimació del valor de la marihuana intervinguda al mercat il·lícit a Catalunya ascendeix a prop d’2,5 milions d’euros, preu que es pot arribar a duplicar o triplicar al mercat il·lícit europeu. El destí final de la mercaderia il·lícita era Alemanya, França, Itàlia i Romania.
Infraestructura
Els detinguts gestionaven un hub de marihuana assentat a la demarcació de Lleida que gestionava almenys 4 naus industrials ocupades, i operaven a través de 5 empreses de logística, constituïdes amb aparença de legalitat. La forma d'operar de l’estructura consistia a proveir-se de la marihuana cultivada a Catalunya a través de diferents proveïdors. Un cop a les seves naus, la dipositaven en embolcalls i paquets d'aparença legal, els quals conformen palets sencers i que eren carregats i camuflats entre mercaderia de curs legal dins de camions llogats amb xofers subcontractats, aliens al transport il·lícit que duien a terme. Molts d'aquests conductors no formaven part de l'entramat criminal, sinó que eren utilitzats com a mer instrument de transport, tinguessin coneixement o no de la il·licitud de la càrrega que traslladaven. Igualment, eren monitorats a través de geolocalitzadors i acompanyats de forma discreta per membres de l'escala intermèdia de l'organització, els quals eren els encarregats de fer les transaccions als països de destinació.
Per encobrir i emmascarar el trànsit encobert de drogues que exercia l'empresa de transports, els seus membres van desenvolupar mecanismes per falsejar la documentació relativa a la càrrega (CMR) així com falsificar segells i estampes per dotar de veracitat els paquets en cas que alguna autoritat policial, o fiscal, aturés el carregament. Podien variar entre utilitzar els documents de les empreses que ells gestionaven, o bé utilitzar d’altres empreses conegudes de distribució i venda de productes electrònics o de bricolatge.