llega l'estiu i el volum de viatgers als aeroports es multiplica, amb la qual cosa creixen també les possibilitats de ser víctima d'incidències. La majoria, deixant de banda els retards, es vinculen a l'equipatge que pot no arribar en temps i forma o, també, extraviar-se o veure's fet malbé. En tots aquests casos, a més de la reclamació per danys se'n pot cursar una altra: la de perjudicis morals.

Aeroport de Barajas. EP
 

Legislació

Els danys morals es troben recollits al Reglament Europeu (CE) núm. 261/2004. En el cas de ser aplicable la legislació del Conveni de Mont-real (1999), per poder demostrar que s'han patit danys morals, el passatger ha de tenir el suport de factures per acreditar de forma documental que efectivament s'ha produït l'esmentat mal|dany moral. El passatger disposa de fins a 5 anys per intentar reclamar qualsevol incidència ell mateix davant de l'aerolínia o per tramitar-la davant de les instàncies que correspongui. La indemnització per danys morals és independent del dret a rebre una compensació per la cancel·lació, retard, overbooking o pel mal|dany, retard o pèrdua de l'equipatge.

Definició

Els danys morals són un perjudici intangible que pateix el viatger degut, per exemple, al mal|dany que poden patir les seves maletes o el retard en l'arribada o pèrdua d'aquesta. Es tracta de perjudicis que, estableix la normativa, "afecten l'ànim i dignitat de la persona i que no pot reparar-se només econòmicament. "Atès que es tracta d'un concepte molt abstracte, la dificultat per rebre una indemnització està en provar que s'ha produït un mal|dany important de tipus moral i quantificar-lo", assenyala Noemí Fernández, gerent de Reclamio.com, empresa especialitzada en reclamacions a companyies aèries.