Què ocorre quan el futur d'un producte no està clar? Molt senzill: que les seves vendes baixen. Això, precisament, és el que el succeeix l'automòbil des que fa quatre anys Brussel·les va redoblar empentes a favor de la transició energètica i va començar a redactar el que, al seu dia, es va considerar la sentència als vehicles amb motor de combustió. La rúbrica a la mateixa es va traçar sobre el paper el juny de 2022 encara que, després, s'ha revelat com a només relativa. Quin impacte ha tingut? Per al sector de l'automòbil, sens dubte negatiu i, ara, les xifres ho confirmen: les vendes de cotxes nous al març han baixat a Europa un 5,2% respecte a les de fa un any. La dada la facilita l'Associació Europea de Constructors d'Automòbils.

 

Cotxes elèctrics

Mentre que a Espanya la caiguda ha estat del 4,7%, a Alemanya ha assolit el 6,2%. A Itàlia i Alemanya, els descensos es van quedar en un 3,7 i un 1,5%. Són dades, tots ells, globals però, si es té en compte el tipus de motor que munten els vehicles que es venen, tot empitjora per als apòstols de l'electrificació: les vendes d'elèctrics al març van caure a tot Europa un 11,3%. A Alemanya, on ja no es rebaixa el preu d'aquests vehicles amb ajuts estatals, la minvada en les vendes va ser del 28,9%. Què s'acaba? Doncs que, sense subvencions, el futur del cotxe elèctric a Europa no està res clar. I tant dona si els fabrica Volkswagen en les seves plantes alemanyes com si ho fa Chery a la Zona Franca.

 

Els híbrids manen

Segons les dades d'ACEA, la tecnologia dominant continua sent la hibridació no endollable, que no només va créixer un 12,6% al març sinó que la seva quota de mercat al territori europeu arriba gairebé al 30%, pujant gairebé 5 punts davant el 2023. Per la seva part, les matriculacions de cotxes PHEV van caure un 6,5% el mes passat a Europa. En l'acumulat, els HEV incrementen un 19,7% interanual, fins a les 801.315 unitats, mentre que els PHEV creixen un 7,5% interanual, arribant a matricular-se 204.001 vehicles. Finalment, els models de gasolina i dièsel van ser els més afectats per la crisi general del mercat. El tercer mes de l'any les vendes de gasolina van disminuir un 10,2%, amb reduccions notables en la majoria dels mercats de la Unió Europea, mentre que la caiguda del mercat del dièsel va ser encara més apressada, amb un descens del 18,5% al març.