La Setmana Europea de la Mobilitat se celebra entre aquest 16 de setembre i el proper dia 22 i forma part d'una campanya d'abast europeu que té per objectiu sensibilitzar a la ciutadania i els responsables polítics sobre els beneficis per a la salut pública i el medi ambient associats a l'ús de maneres de transport més sostenibles, com el transport públic, la bicicleta i els desplaçaments a peu. A tot Europa participen 1956 ciutats i, d'elles, més de 456 estan a Espanya i, d'entre aquestes, més de 300, a Catalunya. Alemanya, amb 193; Hongria, amb 152; Itàlia, amb 132, i Portugal, amb 109, ocupen el segon, tercer, quart i cinquè lloc de la llista de països amb més ciutats participants.
Tradició
Espanya, des de fa molts anys, és un dels països amb més participació en la Setmana Europea de la Mobilitat. L'any passat, dels 3.351 municipis europeus participants, 389 van ser espanyols, i 219 d'ells van implementar mesures permanents. La participació de la societat civil, organitzacions socials, institucions i empreses també és notable, realitzant activitats (MobilityActions) relacionades amb la mobilitat sostenible per conscienciar sobre el benefici individual i col·lectiu a l'hora de triar un mode de transport sostenible. Les MobilityActions, impulsades per la coordinació espanyola i difoses a nivell europeu, van assolir un notable èxit l'any passat, amb 475 activitats organitzades per entitats espanyoles. Entre elles van destacar iniciatives com el Dia Sin Coche, promogut per la DGT el 22 de setembre, marxes populars en bicicleta en diverses comunitats autònomes i seminaris virtuals sobre mobilitat sostenible. Aquestes accions són un reflex del compromís col·lectiu amb la mobilitat sostenible i la creació de ciutats més habitables i respectuoses amb el medi ambient.
Els espais públics compartits
Aquest any, el tema elegit per la Comissió Europea és l'"Espai Públic Compartit", un concepte que aporta nombrosos beneficis a la societat, promovent l'equitat social, la seguretat viària, la reducció de soroll i contaminació de l'aire, i una millor qualitat de vida. Aquest lema, a més, cobra especial importància si ens fixem en les dades aportades per la EuropeanMobilityWeek, més del 70% de la població europea viu en zones urbanes. A més, s'ha demostrat que redissenyar les ciutats per donar prioritat a vianants i ciclistes no només millora la mobilitat, sinó que també redueix les emissions de gasos contaminants i millora la salut pública. Així mateix, un estudi recent mostra que augmentar els espais compartits pot disminuir els nivells de contaminació de l'aire fins i tot en un 20%.