La solitud fa vulnerable a qui l'experimenta sense voler-ho i, just per això, abunden tant històries com la dels germans de Morata de Tajuña (que van acabar arruïnats i morts en caure les dues dones del trio a les xarxes d'una xarxa de lovextorsion) o la de l'Estafador de l'Amor, que passa ara els seus dies cobrant la Renda Garantida de la Generalitat. Ara, aprofitant aquest flanc feble que tantes (i tants) tenen, apareix un altre perill aparentment legal però que no és més que un altre tipus d'estafa: les núvies IA.

 

Què ofereixen exactament?

Segons la Fundació Mozilla, el 90% dels serveis analitzats no compleix els estàndards mínims de seguretat i el 45% admet que ven les dades que recopila "amb finalitats publicitàries dirigides". Un altre 54% no permet elminar les dades personals que es faciliten i la seva mitjana de rastrejadors per minut s'acosta als 3.000. Un rastrejador és una petita aplicació que recopila informació sobre el dispositiu de l'usuari i la seva ubicació per compartir-la amb tercers. Entre els chatbots disponibles hi ha de tot: des de "madures, amigables i respectuoses" a "joves, creatives i bufones" o, també, fins a "juganeres". I això només a la botiga d'OpenAI, perquè a la xarxa es pot trobar de tot. Literalment. Amb tot, allò de menys és que robin les teves dades: el problema principal és el desgavell psicològic al qual aquestes pràctiques poden portar quan a algú se li escapen de les mans.

Robatori de dades

D'inici, no és un engany en si, sinó un servei que aplicacions com Replika porten anys oferint. Per si mateix, són chatbots amb els quals es pot xerrar a través de sistemes de missatgeria i fer també trucades|crides de veu si es desitja. El problema arriba quan la relació (o el que sigui) es consolida i s'intercanvien fotos o es facilita qualsevol tipus d'informació sensible. La finalitat és només un: totes les empreses que ofereixen chatbots que fan d'"amics, amants o ànima bessona empàtica" dissenyen els seus productes perquè, en fer preguntes a l'usuari, recopilin informació confidencial que, després, s'utilitzen (de moment) per a finalitats publicitàries. Que algú es decideixi a fer-lo servir per a quelcom una mica més fosc és qüestió de temps.