Fa uns dies, el gegant californià Facebook va declarar que té previst contractar 10.000 persones a Europa per a la construcció d'un metavers. El cert és que el concepte de metavers s'està convertint ràpidament en una paraula de moda tant al món de la tecnologia com en el dels negocis.
Què és el metavers
Metavers és un terme ampli. Generalment es refereix a entorns de món virtual compartits a què les persones poden accedir a través d'Internet. El terme pot referir-se a espais digitals que es tornen més realistes mitjançant l'ús de realitat virtual (VR) o realitat augmentada (AR).
D'altra banda, algunes persones també utilitzen la paraula metavers per descriure mons de joc, en els quals els usuaris tenen un personatge que pot interactuar amb altres jugadors.
Així mateix, podem trobar un tipus específic de metavers que utilitza tecnologia blockchain. En aquest cas, els usuaris poden comprar terrenys virtuals i altres actius digitals utilitzant criptomonedes.
Finalment, molts llibres i pel·lícules de ciència-ficció estan ambientats en metaversos complets: mons digitals alternatius que són indistingibles del món físic real. Però això continua sent matèria de ficció. Actualment, la majoria dels espais virtuals s'assemblen més a l'interior d'un videojoc que a la vida real.
Per què es posa de moda ara
Els fans del metavers ho veuen com la següent etapa en el desenvolupament d'Internet. De moment, les persones interactuen en manera online entre si, visitant llocs web com plataformes de xarxes socials o utilitzant aplicacions de missatgeria. La idea del metavers és que crearà nous espais online en els quals les interaccions de les persones puguin ser més multidimensionals, on els usuaris puguin submergir-se en el contingut digital en lloc de simplement veure-ho.
L'interès accelerat en el metavers es pot veure com a resultat de la pandèmia. A mesura que més persones han començat a treballar i estudiar de forma remota, ha augmentat la demanda de maneres de fer que la interacció online sigui més realista.
La idea del metavers està atraient molt interès d'inversors i empreses desitjoses de formar part de la pròxima gran novetat. Així, el CEO de Facebook, Mark Zuckerberg, va declarar el juliol que l'empresa intentarà passar de ser una empresa de xarxes socials a una empresa de metavers en els propers cinc anys.
El terme és popular a Silicon Valley, i Microsoft també ha esmentat la convergència dels mons digital i físic. El popular joc infantil Roblox, que va debutar a la Borsa de Nova York al març, es descriu a si mateix com una empresa de metavers. Fortnite de Epic Games també es considera part del metavers.
Els músics poden realitzar concerts virtuals dins d'aquestes plataformes. Per exemple, al setembre, milions de persones van veure la cantant Ariana Grande actuar virtualment a Fortnite. A més, les empreses de moda més grans del món també han experimentat amb la confecció de roba virtual, que els avatars de les persones poden utilitzar en entorns de metavers.
El que està clar és que el metavers o els metaversos han pres la metxa i sembla que no té volta enrere. Per això, al món de la tecnologia hi ha tant actor amb desig de fer un pas en ferm en aquest sentit.