Fa res, una alta directiva de Seat indicava que el cotxe elèctric generarà com a mínim tant ocupació com el convencional, però la realitat (que és tossuda) ha corregit ja les seves declaracions. En Ford-Almussafes, planta de fabricació d'automòbils en la qual la marca americana ha decidit fabricar dos cotxes elèctrics, 1.124 persones perdran la seva feina.

 

Prejubilacions

Ford planteja corregir l'excés de plantilla que es deriva de les noves necessitats productives mitjançant prejubilacions que s'oferiran als treballadors nascuts el 1969 i 1970 amb l'esperança que les baixes siguin voluntàries. Les condicions no són dolentes, però allà hi ha el fet: Ford-Almussafes necessitarà ara gairebé un 20% menys de treballadors.

Per què fa falta menys plantilla?

Que Ford vagi a fabricar cotxes elèctrics és, a data d'avui, una garantia que la planta valenciana no seguirà el mateix camí que altres del grup. La fàbrica de Saarlouis, a Alemanya, podria passar ben aviat en mans del fabricant xinès BYD i el 2021 la marca va tancar les seves tres fàbriques del Brasil. Almussafes tindrà continuïtat, però Jim Farley, fa mesos que el director executiu de Ford és molt clar: fabricar cotxes elèctrics requereix un 40% menys de mà d'obra que construir cotxes convencionals. El camí l'ha traçat Tesla, que porta anys demostrant que les cadenes de producció cotxes elèctrics es poden robotitzar al màxim.

Males notícies

Per a Espanya, un país en el qual la de l'automòbil és una de les principals indústries, són sens dubte molt males notícies perquè el que tenim aquí són, principalment, cadenes de muntatge i no centres d'investigació i desenvolupament. Amb el cotxe elèctric, per tant, faran falta plantilles menys nodrides perquè el seu procés de fabricació és més simple i sistematizable. En Seat, es parla ja de fins a 2.800 empleats menys quan Martorell s'electrifiqui i encara que sigui cert que el cotxe elèctric crearà ocupació|ús, res no ens garanteix que aquests llocs de treball vagin a ser a Espanya