Els fans de les sèries, les pel·lícules i els documentals han anat veient com en els últims anys hi ha cada vegada més serveis de streaming que ofereixen subscripcions. Són serveis que van units a uns preus d'entrada atractius i que es van incrementant segons millora la qualitat de la imatge i/o el nombre de dispositius en els quals es pot gaudir del seu catàleg alhora.
Entre tots ells, Netflix continua sent el que té un nombre més gran de subscriptors ―uns 151 milions a principis de l'estiu del 2019― però, segons s'acaba de saber, les previsions de creixement d'usuaris en aquesta plataforma comencen a no casar amb la realitat del mercat. Un fet que està començant a preocupar els rectors de Netflix i sembla que amb fonament.
Els últims resultats
Les xifres del segon trimestre han disparat les alarmes dins de Netflix i entre els seus accionistes. Per primera vegada des del 2011 han patit als EUA un descens en el nombre de subscriptors. La caiguda no és gaire gran però sí significativa. El resultat net entre entrades i sortides de clients ha estat d'uns 130.000.
Una xifra que mostra un signe contrari respecte als nous subscriptors que Netflix ha aconseguit a tot el món des de març a juny, on ha crescut en 2,7 milions de nous adeptes. Però no és or tot el que lluu tampoc fora d'Amèrica del Nord, ja que malgrat aquests gairebé tres milions de subscriptors nous, les previsions amb què comptava la companyia per a la bona marxa del negoci eren de 5 milions. Una xifra a la qual ni tan sols s'han apropat.
El perquè dels resultats negatius
Com passa tantes vegades, a les empreses que dominen amb claredat un determinat mercat, no els tremola la mà a l'hora d'apujar preus, com ha passat recentment en el cas de Netflix. El cert és que encara que 11 euros pugui semblar el mateix que 12, o 13 el mateix que 16, part dels usuaris d'un servei no estan disposats a rebre el mateix a canvi d'un preu més alt. És així com funciona el mercat i, en ocasions, les grans companyies semblen no tenir massa en compte quines poden ser les conseqüències dels increments de les tarifes a ulls del consumidor.
L'augment dels preus és, sens dubte, el principal causant dels últims resultats de Netflix. Tant és així, que on més s'ha notat la caiguda en el nombre de subscriptors és en aquells països on les tarifes han pujat. Però no és l'única raó perquè no s'hagin apropat als objectius previstos com a companyia. L'altra causa que està llastant Netflix és la caiguda de contingut original, tant en quantitat de sèries com en la qualitat.
Què suposen els mals resultats
Totes les derivades que vagin sorgint si Netflix no és capaç de corregir el rumb del seu negoci encara s'han de veure, però, de moment, quan es van conèixer els resultats del segon trimestre del 2019 l'acció de la companyia va baixar un 10%.
Durant el passat trimestre, Netflix va obtenir uns beneficis de 271 milions de dòlars, una gran quantitat, però que suposa una caiguda del 30% si es compara amb el mateix període del 2018. Tanmateix, i malgrat els 271 milions tan vistosos, el gran problema de Netflix és que el seu endeutament està per sobre dels 20.000 milions de dòlars. I si no torna a aconseguir retornar al camí d'un gran creixement en nous subscriptors, es ficaria sens dubte en problemes financers molt importants. Uns problemes que en el mitjà termini, qui sap, podrien convertir-se en insostenibles i que fins i tot hi ha qui apunta que podrien comportar la desaparició del, fins ara, servei rei de streaming a tot el planeta.
Per si amb els problemes que comencen a aflorar no n'hi hagués prou, la competència amenaça de convertir la rivalitat amb Netflix en un escenari encara més complex. A les ja conegudes HBO o Amazon Prime Video, s'hi uniran ben aviat altres plataformes ja anunciades com les poderoses Apple o Disney i d'altres com NBCU i WarnerMedia. Tot un desafiament que podria posar seriosament en perill el domini de Netflix o, qui sap, si la seva supervivència.