Els mòbils, com tantes coses en aquesta vida, avancen que és una barbaritat, però la incòmoda veritat és que el comú dels usuaris té bastant per a la seva vida quotidiana –i això pensant en hard users- amb dispositius que no passen dels 300 euros. Amb tot, els fabricants no paren d'innovar i, cada any, desenvolupen nous models que ens atreuen com les mosques a la mel i la compra dels quals, moltes vegades, desequilibra les economies familiars. La generalització, també per als mòbils, de sistemes de gaudi com el rènting ens adverteix d'un fet: el desenvolupament d'aquests dispositius i el que ofereixen avança a molta velocitat més gran que el creixement de les rendes familiars. Inclouen doncs els mòbils utilitats que ni utilitzem ni necessitem ni podem aprofitar de cap manera però encareixen el preu final? Sí, les inclouen. I són les que segueixen.

 

Elevades taxes de refresc

La taxa de refresc és la velocitat a què s'actualitza la imatge que se'ns mostra a la pantalla. Es mesura en hertzs i els hertzs (o cicles per segon) són les vegades que un esdeveniment es repeteix en un segon. Els mòbils, fins i tot fa res, tenien tots la mateixa velocitat de refresc: 60 Hz però, d'un temps ençà i amb la generalització de l'ús dels mòbils per gaudir de jocs, la taxa de refresc ha anat augmentat. El 2020, els mòbils més cars oferien taxes de refresc de 120 Hz i, avui, hi ha dispositius que assoleixen els 144. El problema és que, com tot, les utilitat de les taxes de refresc està condicionada pels subjectes que en gaudeixen. En aquest cas, els subjectes som nosaltres o, més aviat, els nostres ulls. I els nostres ulls ja no són capaços d'apreciar més millores. La diferència entre 90 Hz i 120 Hz gairebé ni es nota si es mesura amb ulls humans i el salt a 144 Hz és imperceptible. A més, la majoria dels jocs que poden funcionar en un mòbil no suporten taxes de més de 120. Sí que fan una cosa les taxes de refresc de 144: gastar més bateria.

Memòria RAM a dojo

Un usuari convencional té de sobres amb 8 GB, que és el que es necessita per navegar per internet, escoltar música, veure vídeos, jugar i utilitzar les xarxes socials. Si et van els jocs molt complexos i elaborats, potser necessites 12 GB, però no més. Amb això, passa el mateix que amb els cotxes de 300 CV. Per a què els vols, a més de per pagar-los i presumir, si no pots córrer mai a més de 120 km/h?

Les càmeres

Els megapíxels també es venen a pes, però més píxels no equival a més qualitat i allà estan les cambres|càmeres dels iPhone per demostrar-ho. Amb més píxels augmentes la resolució i podràs retallar les teves fotos sense perdre qualitat, però t'ocuparan més espai. De tota manera, un usuari convencional no necessiten tant perquè, recordem-ho, un mòbil serveix, principalment, per fer fotos que després enviarem per Whatsapp o per mail o penjarem en xarxes socials amb el factor de compressió que aquestes aplicacions imposen. En molt pocs casos farem amb ells fotografies que s'hagin d'imprimir físicament. Potser tampoc no ens fa falta tant.

Resolució

Gravar vídeo en 4K permet ja prendre imatges excel·lents i, avui, qualsevol mòbil de gamma mitjana-alta ofereix això. Es pot recordar també que els vídeos que gravem amb el mòbil es consumeixen, principalment, en telèfons, tablets, ordinadors portàtils i similars. No són, en cap cas, pantalles prou grans com perquè puguem apreciar la diferència entre el 4 K i el 8 K. Si en 2018 Steven Soderbergh va estrenar Unsane, una pel·lícula gravada íntegrament amb un iPhone 7 que gravava en 4K, tu no necessitaràs més per gravar les bestieses que penges a Tik Tok. Ni tan sols et farà falta tenir 8 K si graves vídeos que comparteixes en perfils professionals o oficials de xarxes.