A l'estiu, quan tothom disposa de més temps lliure, els ciberdelinqüents no només no descansen, si no que redoblen esforços, especialment els que proven d'estafar per telèfon. Durant el que portem d'estiu, i des de diferents telèfons com el 684460103, el 603 23 5926 o, també, des de fixos com el 923659938, presumptes agents del "departament de facturació" de diferents elèctriques s'hi han posat.

 

Incidència fictícia

La trucada|crida sempre comença igual: amb to greu, inquisidor i urgent, l'estafador s'identifica com un "agent del departament de facturació de Endesa" –o de qualsevol altra d'elèctrica- i comunica l'interlocutor que hi ha una incidència greu amb el seu comptador i unes dades que ha d'actualitzar amb pressa. En la conversa detallen que, mesos abans, es va remetre un comunicat a la víctima i s'informa també que aquest comunicat no es va atendre i que l'actualització suposadament necessària no està feta i ha de fer-se. Les conseqüències de no atendre tal exigència poden ser diverses i van des de l'obligació d'haver de fer front a uns teòrics peatges que encareixen la factura a, fins i tot, el tall immediat del subministrament. Si s'atén a la seva petició, qui truca ofereix a la víctima "actualitzar" unes dades que no són d'altres que el nom, el DNI, el domicili i altres. Al principi, només demanen que aquestes dades es validin –en disposen- i, al final, reclamen un número de compte.

L'objectiu

L'objectiu de la trucada no és cap mena d'actualització, sinó un simple canvi de companyia comercialitzadora. Els estafadors disposen de dades obtingudes de manera fraudulenta i busquen aconseguir el consentiment de l'estafat per canviar-li de comercialitzadora o, també, per obtenir dades bancàries. El preu que s'acaba pagant sempre és alguna cosa: càrrecs no autoritzats en compte o factures de la llum inflades a preus superiors als habituals. Les víctimes, com sempre, són els més vulnerables: persones grans o amb limitacions que desconeixen els rudiments d'un mercat, el de l'energia, cada vegada més complicat. Hi ha solució? Sí: tallar la trucada al més mínim dubte o, si t'atreveixes, prendre un paper actiu en la mateixa i preguntar-los qui són, d'on criden exactament, quin contracte és aquest del que et parlen i per què tenen dades que no haurien de tenir. La resposta, si així es procedeix, sempre és la mateixa: pengen.