Per què ha decidit l'alcalde de Badalona Xavier García Albiol ajornar fins a 2027 la Zona de Baixes Emissions prevista a la ciutat? Segons ell, perquè perjudica les famílies amb menys ingressos. Per comprovar el precís del seu raonament n'hi ha prou amb comparar el preu mitjà d'un cotxe híbrid o elèctric amb el sou mitjà que es cobra, no ja a Badalona, sinó en qualsevol part de la geografia espanyola. A més, hi ha una altra dada: no és l'únic alcalde que pensa semblant. La diferència, això sí, està que ell, ho diu. Segons el secretari d'Estat de Medi Ambient, Hugo Morán, només 14 dels 151 municipis que estan obligats per la Llei de Canvi Climàtic a crear zones d'aquest tipus ja han posat en marxa plenament aquests espais de circulació restringida.
La majoria, en tràmit
Dels 151 municipis citats, quinze d'ells no ha iniciat encara cap expedient per a la seva implantació, i 122 no indiquen que sí que ho han fet. La dada s'ha fet pública en una jornada organitzada pels Ministeris per a la Transició Ecològica i de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana amb motiu de la Setmana Europea de la Mobilitat Sostenible, que finalitza, aquest 22 de setembre.
Reduir l''estrès ambiental'
El Govern, amb tot, considera que les ZBE han de seguir endavant, ja que serveixen per "frenar polítiques o activitats que condueixen a un augment de l'estrès ambiental i que generen risc sobre la salut". Les ZBE s'han d'habilitar per Llei en tots els municipis espanyols de més de 50.000 habitants. Veurem que acaba passant però, de moment, no progressen adequadament.