En realitat, més que a un avió, se sembla a un tren i és l'alternativa al Hyperloop, el tren ultraràpid que planeja Elon Musk, per desbancar l'avió com el mitjà de transport de passatgers més veloç. Diferents companyies de tot el planeta treballen en projectes semblants, però el competidor més dur que se li presenta a Musk es diu TransPod: la companyia canadenca ha anunciat fa poques setmanes que pensa construir un tren propulsat només amb energies renovables que circularà per l'interior d'un tub i podrà unir Calgary i Edmonton, ciutats que disten entre si 299 km, en 45 minuts. El tren per tant, circularia a uns 400 km/h entre aquestes dues ciutats, però seria capaç, si fos necessari, en cas de circular a 1.000 km/h.

transpod FluxJet
transpod FluxJet

FluxJet

El nou tren, que es dirà FluxJet, és més ràpid, net i luxós que molts avions i els seus promotors asseguren que la seva empremta de carboni serà igual a zero. Amb tot, sembla que encara queda molt perquè el projecte passi del que és avui: un simple esbós vistós. Els passatgers, explica l'empresa responsable del projecte, viatjarien en vagons de luxe o càpsules amb capacitat per a 54 passatgers, dues cadires de rodes i equipatges. En funció de les necessitats, l'espai interior pot adaptar-se i les càpsules poden servir també per transportar mercaderies.

Com funciona?

El FluxJet utilitza un sistema de levitació magnètica que elimina la resistència del rodatge. Aquesta s'aplicaria fora dels nuclis urbans i el mecanisme d'acceleració serà similar al que s'utilitza al CERN de Suïssa. Les càpsules, de fet, volarien dins d'un tub de buit i, per això, es considera que aquests trens són vagons sense ales. De moment, en TransPod diuen haver recaptat ja uns 550 milions d'euros per fer realitat el seu projecte, però la infraestructura necessària per unir Calgary i Edmonton costa 18.000 milions. Ho aconseguiran? La història ens donarà o traurà la raó, però el cert és que, des dels anys seixanta, diferents projectes de trens de levitació magnetíca que han arribat fins i tot a funcionar com el Maglev, que unia Birmingham amb el seu aeroport, han fracassat.