Un SMS fraudulent està circulant, fent-se passar per l'Agència Tributària i indicant un fals reembors de 263 euros. Aquest és un cas de phishing, confirmat per la pròpia Agència a Infoveritas. Els ciberdelinqüents busquen enganyar els usuaris perquè proporcionin informació personal i financera sensible.
Objectiu dels ciberdelinqüents i modus operandi
El principal objectiu d'aquests fraus és robar informació financera de les víctimes, especialment dades de targetes bancàries i credencials d'accés a plataformes online. A través d'un missatge enganyós que simula provenir de l'Agència Tributària, els estafadors intenten generar una sensació d'urgència en esmentar un suposat reemborsament d'impostos. Els usuaris reben un enllaç en l'SMS que els redirigeix a una pàgina falsa dissenyada per robar les seves dades.
El frau opera aprofitant-se de la confiança que molts ciutadans dipositen en les institucions governamentals, com l'Agència Tributària. Els missatges estan acuradament redactats per semblar legítims, i encara que a simple vista poden semblar autèntics, hi ha senyals que delaten la seva naturalesa fraudulenta, com errors gramaticals subtils o dominis web sospitosos en els enllaços.
Altres fraus habituals i què diu l'SMS estafa
A més del frau de l'Agència Tributària, els ciberdelinqüents estan utilitzant altres estratègies similars com suplantacions d'identitat de bancs, empreses de telecomunicacions i plataformes de missatgeria. Aquests missatges solen prometre reemborsos, premis o advertir sobre activitats sospitoses en els comptes dels usuaris. Tots tenen en comú la sol·licitud d'informació personal i financera, generalment a través d'un enllaç o número de contacte en el missatge.
El text de l'SMS en qüestió indica: "Tiene dret a un reembors d'impostos de 263 euros. Faci clic en el següent enllaç per confirmar les seves dades". En fer clic, els usuaris són dirigits a un web fraudulent que imita el lloc oficial de l'Agència Tributària. Aquest tipus d'engany, conegut com a phishing, cerca que la víctima introdueixi les seves dades bancàries o d'identificació personal.
Confirmació de l'Agència Tributària i com protegir-se
L'Agència Tributària ha confirmat a Infoveritas que es tracta d'una estafa i ha recordat als ciutadans que mai no sol·licita informació personal ni financera a través d'SMS o correus electrònics. Recomanen ignorar aquests missatges, no fer clic en els enllaços i, en cas de dubte, verificar sempre directament amb l'Agència a través dels seus canals oficials.
Per protegir-se, és essencial desconfiar de missatges no sol·licitats que prometin reemborsos o beneficis econòmics. Comprovar l'autenticitat del remitent i evitar proporcionar informació confidencial a través de mitjans digitals són mesurades clau per evitar caure en aquest tipus d'estafes. A més, utilitzar mesures de seguretat addicionals com l'autenticació de dos factors i mantenir-se informat sobre les últimes tècniques de phishing també és recomanable.
Aquesta estafa és només una de les moltes variants de frau digital que circulen avui dia. En un món cada vegada més connectat, la ciberseguretat s'ha tornat essencial per protegir tant usuaris com empreses davant les amenaces constants.