Està en vigor des de l'estiu passat, però el seu efecte no s'ha percebut pràcticament: durant tot l'any –i particularment en els mesos d'estiu, perquè els ciberdelinqüents saben que en els mesos estivals es tenen més hores lliures- l'emissió d'anomenades Spam no ha cessat. A les que es realitzen amb ànim clarament delictiu se'ls han sumat d'altres particularment molestes, les 'robollamadas'. Unes i d'altres confirmen que la Llei General de Telecomunicacions, l'última reforma de les quals va ser qualificada pel Govern com la mesura definitiva contra l'spam, no funciona.

bloquejar numero telefono anomenades comercials spam k1hG U150491616508M2C 1248x770@El Comerç
 

Solucions personals

Davant de la ineficiència de la norma (els operadors energètics, els de telefonia i, també, les empreses d'assegurances saben com trobar llacunes en la norma per seguir amb les seves pràctiques telefòniques intrusives) queden les solucions que cada particular pugui adoptar. Una, la més senzilla, és bloquejar els números des dels quals arriben aquest tipus de trucades, però tampoc no acaba de funcionar: els callcenter subcontractats que les emeten utilitzen números virtuals i, fins i tot, fan servir l'argúcia d'utilitzar telèfons fixos el prefix identificador dels quals sigui el d'una província en la qual la víctima ha estat reciementente. En tot cas, és important també no contestar mai amb un 'sí' perquè, de vegades, amb això en tenen prou els estafadors telefònics per assolir les seves finalitats.

Frases màgiques

Existeixen, tanmateix, un grapat de preguntes i frases que acovardeixen gairebé sempre els estafadors telefònics. El primer que convé fer és preguntar-los qui els ha facilitat el número al que estan trucant i la segona, exigir-los, directament, que esborrin el teu telèfon de la seva base de dades. Una altra resposta que sol funcionar és la que els comunica el teu desig de no rebre contactes comercials i li exigeix revocar el permís que en algun moment podries, fins i tot de manera inconscient, haver-los donat. Tanmateix, n'hi ha dos que mai no fallen: la primera, comunicar-los que el telèfon a què truquen és d'un menor i la segona, assenyalar-los que la persona per qui pregunten ha mort.