Velca, marca espanyola especialitzada en la fabricació de de motos elèctriques, el té clar: la intenció d'implantar una prova obligatòria per als conductors amb permís B que vulguin conduir motos de fins a 125 cc tindrà un impacte negatiu en les vendes. En què es basen? En l'ocorregut a França.

 

Què va passar al país veí?

A França, l'equivalent de la DGT, va implantar el 2011 una prova similar i les vendes es van reduir, segons expliquen des de Velca, en un 40%. Només el 2023, les vendes de motocicletes de fins a 125 cc (o elèctriques de potència equivalent) van suposar un 50% del total segons dades de la patronal del sector. Velca dona per fet que, si el curs que anuncia la DGT i l'examen posterior es converteixen en obligació, molts potencials compradors optaran per no comprar res o adquirir un segon cotxe. Pretén això la DGT, hagut compte que els elèctrics no acaben de funcionar quant a vendes tal com s'espera?

Qui compra motos de fins a 125 cc?

L'usuari tipus de motos de 125 cc té entre 35 i 64 anys i condueix des de fa un mínim de deu anys. A priori, sembla difícil que algú amb aquest perfil es decideixi a tornar a passar per una autoescola i a passar un examen. La intenció de la DGT és, això diuen almenys els seus responsables, aconseguir que els motoristes tinguin un millor coneixement dels seus vehicles, les normes que regulen la seva circulació i les seves dinàmiques. Amb això, assenyalen, esperen que es redueixi el nombre d'accidents mortals entre els conductors de motos. Hi ha, tanmateix un problema: vuit de cada deu motoristes morts mor en sinistres produïts a la carretera i sis de cada deu circulava a cavall d'una moto d'alta cilindrada. Sembla clar que, encara que diguin una cosa, el que pretenen en la DGT és una altra. I, segurament, té a veure amb el desig confés del nostre Govern de veure com creixen les vendes dels cotxes elèctrics més petits. Són, i a ningú no se li escapa, l'alternativa a aquestes motos a les quals dins de res no serà més difícil accedir.