Porta activat des de novembre del 2023 i, durant aquests més de vuit mesos, gairebé 900 persones (majoritàriament joves) l’han emprat per expressar problemes relacionals, de conducta alimentària, de salut física o d’assetjament. Es diu ‘Obro feel’ i és el xat d’acompanyament emocional activat per la Direcció General de Joventut de la Generalitat que ha convertit Whatsapp en quelcom més que una simple aplicació de missatgeria instantània.

obro feel
 

Espai segur

El servei, indiquen els seus gestors, “proporciona un espai accessible, íntim, segur i lliure de judicis, on la persona jove pot expressar obertament les seves preocupacions”. Des de la seva activació, ha atès 899 usuaris, amb qui s’han intercanviat uns 55.000 missatges. Prop d’un 33% tenien menys de 18 anys i el 61%, entre 18 i 35 anys. Pel que fa al gènere, les noies suposen un 66% del total de contactes rebuts. Sobre les problemàtiques expressades, les converses han abordat majoritàriament problemes relacionals (29%), depressió (15%), ideació suïcida (7%), trastorns de la conducta alimentària (3%), altres problemes de salut mental (14%), problemes de salut física (10%), solitud no desitjada (3%) i bullying (2%). També s’han acompanyat en menor mesura casos de drogoaddicció, abús i maltractament, entre d’altres. En 8 casos ha estat necessari activar els serveis d’emergències. Aquest protocol de derivació s’adopta davant de situacions de risc vital, quan hi ha un risc de suïcidi imminent o un suïcidi en curs, per tal de garantir la seguretat de l’usuari.

Com funciona?

Els i les joves que ho necessitin poden contactar amb aquest servei, actiu 24/7, per rebre acompanyament, suport emocional i orientació. Només cal que afegeixin el número 680 354 155 als contactes del seu telèfon i iniciïn una conversa mitjançant l’aplicació Whatsapp. Una persona voluntària de la Fundació Ajuda i Esperança, seleccionada i formada en escolta empàtica i gestió emocional, li proporciona suport personalitzat. Un cop identificada la situació, es facilita al jove l’acompanyament i les eines necessàries per fer front al seu malestar i contribuir positivament al seu dia a dia. En cas de necessitar atenció, se l'informa de com accedir als serveis públics de salut o d’altres recursos al seu abast (oficines joves, associacions i entitats...). Si es detecta una necessitat mèdica immediata, el cas es deriva a l'equip del Sistema d'Emergències Mèdiques. Aquesta col·laboració per facilitar la derivació s'emmarca en l'acció interdepartamental i intersectorial del Pla de Prevenció del Suïcidi de Catalunya.