Els vehicles elèctrics xinesos són els que millor relació entre qualitat i preu presenten i, per això, a pocs ha d'estranyar que sigui precisament el gegant asiàtic on les previsions percentuals de venda d'aquest tipus d'automòbils siguin millors. D'aquí a tres anys (el 2027) Xina espera que un 60% de les vendes de cotxes allà registrades tinguin com|com a protagonistes a vehicles elèctrics. Les dades procedeixen de l'últim estudi de BloombergNEF.

Cotxe electrico (1). Pixabay
 

Molt per davant d'Europa i els Estats Units

I és que, mentre que a Europa i als Estats Units el cotxe elèctric es percep encara com un producte de luxe que genera encara bastants dubtes, a la Xina es combinen dos factors que garanteixen el ràpid avenç|avanç de les vendes d'aquest tipus de cotxes. El primer té a veure amb la història del país asiàtic, en el qual el nivell de motorització de les famílies és inferior al d'Europa o els Estats Units, territoris en els quals una família convencional disposa d'un o més vehicles propis des dels anys 60. A la Xina, els cotxes s'han convertit en un bé|ben de consum massiu en els últims quinze anys i, sense el cotxe amb motor de combustió com a vell conegut, la resistència al canvi és menor entre els consumidors. Els preus dels vehicles elèctrics són, a més, sensiblement més baixos al país asiàtic. Així, i per tant, aquest 60% de vehicles elèctrics que vindrà a la Xina el 2027 es queda en el cas d'USA en un 48% i en el d'Europa, en un 41%.

Previsions

Per a 2027, es preveu que les vendes de VEU als EUA assoleixin els 4,5 milions d'unitats, davant menys d'1,5 milions l'any passat. Es preveu que els vehicles elèctrics assoleixin el 48% de les vendes de turismes nous el 2030, gairebé complint l'objectiu del president Biden del 50%, a l'escenari de transició econòmica de BNEF o ETS, que analitza com les tendències tecnoeconòmiques actuals impulsen la transició dels vehicles elèctrics sense noves intervencions polítiques. Això significa unes vendes d'uns 7,7 milions de VEU el 2030.

Califòrnia lidera

Que el cotxe elèctric és a Occident encara un producte de luxe l'evidencia el lideratge de Califòrnia, un dels territoris occidentals amb més renda per càpita de tot el món en les vendes. L'estat daurat continua sent líder en l'electrificació de vehicles als EUA, havent impulsat els VEU a través de la utilització d'incentius a la compra, finançament d'infraestructures de recàrrega i normes estrictes d'estalvi de combustible durant anys. El 2023, gairebé un de cada quatre vehicles venuts en l'estat seran elèctrics. Els cotxes elèctrics representaran el 65% de les vendes de cotxes nous el 2030, d'acord amb l'ETS, i assoliran gairebé el 90% el 2040.