Prevenir un atac cibernètic és certament difícil si qui el pateix ignora d'on procedeixen els últims que ha patit la seva organització i quina via d'entrada han utilitzat els ciberdelinqüents. En aquesta perillosa situació se'n troba més de la meitat de les petites i mitjanes empreses catalanes que ha patit una intromissió d'aquest tipus.

Desconeixement

Les dades les facilita l'Idescat: la capacitat de gestionar un atac d'aquest tipus que mostren les empreses catalanes és limitada, ja que la majoria dels negocis que han estat víctimes (51,6%) indiquen que desconeixen quina va ser la via d'entrada. Amb això, articular estratègies de protecció resulta difícil. Aquest desconeixement té a més una altra conseqüència: gairebé la meitat de les víctimes (46,4%) no denuncia. A tota aquesta preocupant situació cal afegir-li una dada més inquietant encara: un 6,8% de les empreses enquestades per l'Idescat admet haver pagat un rescat davant d'un intent de ciberextorsió.

 

 

El risc existeix

Un dels factors limitants més destacats que afronten les pimes i els autònoms catalans en matèria de ciberseguretat és la baixa percepció de risc dels petits empresaris i autònoms. Encara que el 95% dels titulars d'establiments empresarials diu que sí que pren mesures i el 94,7% assegura que fa còpies de seguretat de les seves dades en una ubicació separada. L'Idescat certifica que un 26% de les empreses catalanes petites i mitjanes ha patit un atac d'aquest tipus en algun moment del seu esdevenir. El 10%, a més, l'ha patit durant l'últim any. Arriba ja a l'hora de prendre's l'amenaça seriosament i assumir que no només gegants com Iberdrola, El Corte Inglés o l'Agència Tributària són objectiu dels ciberdelinqüents? L'inacceptable, sens dubte, és que el 51,6% de les víctimes d'una extorsió d'aquest tipus ignori d'on procedeix l'atac.