PokémonGo ha encès totes les alarmes a Bòsnia. La presència de ‘caçadors’ en àrees de risc per mines sense detonar, pel conflicte dels 90, ha obligat l’ONG Posavina bez mina a cridar la població a la prudència.
El famós joc, que simula la realitat virtual a través de la càmera del telèfon, podria arribar a convertir-se en el pitjor malson d’un territori que des de fa dues dècades conviu amb la por de trepitjar un explosiu. Des del final de la guerra fins a 600 persones han mort com a conseqüència dels explosius i 1.100 han estat ferides, moltes de les quals han acabat amb amputacions.
Actualment el 15% de la població continua convivint en zones que es consideren de risc, i sumen un total de 500.000 persones. De fet, es calcula que un 2,3% de la república iugoslava encara conserva dispositius explosius de tot tipus.
De moment, al món, més enllà de situacions còmiques, l’aplicació ha sigut motiu de problemes múltiples, entre els que s’hi inclouen trets. Va ser el cas de Florida, on dos adolescents van rebre un tret després que un home els confongués per lladres.
Conspiració xinesa
Pot ser l’aplicació la manera de trobar bases militars secretes del govern xinès? És la teoria que corre per Weibo, la xarxa social nacional. “No jugueu a PokémonGo”, assenyala l’usuari Pitaorenzhe, i afegeix que “és com els Estats Units i Japó poden explorar les bases secretes de la Xina”.
La tesi conspirativa es basa en què la companyia japonesa Nintendo, que en part és de Google, podria arribar a la conclusió que els llocs on posa criatures i no són caçades és perquè són d’accés restringit. “Després ve la guerra i poden apuntar les bases amb míssils guiats”, clama l’usuari.
De moment, però, oficialment, es descarta. El ministre d’Exteriors del país, Lu Kang, ha explicat que no sabia res d’aquestes tesis i que ell no té temps de jugar a aquestes coses.
Gimnasos McDonald's
La companyia que pretendria beneficiar-se de la bogeria que ha generat l’aplicació és la cadena de menjar ràpid McDonald's. Segons explica TechCrunch, podria estar pensant en esponsoritzar gimnasos, no llocs precisament on cremar les calories de les seves hamburgueses, sinó tot al contrari: seria convertir els seus locals -gràcies a la geolocalització- en zones on els jugadors puguin fer batalles de Pokémon.
El primer país en posar-ho en marxa seria Japó, on la marca acumula més de 3.000 locals. La col·laboració seria exitosa tan per Nintendo –que rebria una suma elevada per part de McDonald's- com pel propi McDonald's, que s’aprofitaria d’una onada de nous consumidors.
Un primer avís de l'èxit que suposaria va constatar-se dilluns passat, quan les accions de la filial japonesa de McDonald's van pujar fins un 23%, el millor guany diari des de la seva entrada al mercat el juliol de 2011. El motiu? Estar regalant figuretes dels personatges de Pokémon amb els menú Happy Meal.