Internet, concebuda en la dècada de 1960 com un projecte militar, va començar a expandir-se al públic general als anys 90. La seva capacitat per interconnectar computadores a escala global prometia una revolució en la comunicació i l'accés a la informació. A mesura que la xarxa creixia, s'entreveia un canvi profund en diversos sectors, especialment en els mitjans de comunicació.

Elon Musk i les seves prediccions el 1998

Elon Musk, conegut per la seva visió futurista i esperit emprenedor, ja destacava en l'escena tecnològica a finals dels 90. En una entrevista televisiva de 1998, Musk va compartir les seves perspectives sobre el futur d'Internet. Va descriure la xarxa com un "superconjunt de tots els mitjans" i va emfatitzar la seva naturalesa "bidireccional i interactiva". Va predir que aquesta característica permetria als usuaris seleccionar quin contingut consumir i quan fer-ho, alterant per complet l'ecosistema mediàtic tradicional.

Musk també va anticipar que Internet "revolucionarà tots els mitjans tradicionals", suggerint que la premsa escrita, la ràdio i la televisió haurien d'adaptar-se o enfrontar l'obsolescència. Aquestes declaracions, visionàries per a la seva època, subratllaven el potencial transformador de la xarxa en la distribució i consum d'informació.

internet search engine 1433323 1920
internet search engine 1433323 1920

Així, el consum d'informació, que anteriorment només es limitava a premsa escrita, ràdio i televisió, s'ha fragmentat ara en xarxes socials i en llocs especialitzats, amb models de negoci basats cada vegada més en la immediatesa i en la personalització del contingut.

La transformació del consum d'informació en l'era digital

Amb l'expansió d'Internet, el consum d'informació ha experimentat canvis dràstics. La immediatesa i accessibilitat de la xarxa han desplaçat els mitjans tradicionals com a fonts primàries de notícies. Plataformes digitals, xarxes socials i blogs permeten als usuaris accedir a contingut personalitzat en temps real, adaptat als seus interessos i preferències.

Aquesta evolució ha fragmentat l'audiència i ha obligat els mitjans convencionals a reinventar-se. La convergència mediàtica i l'adopció de formats digitals s'han tornat indispensables per sobreviure en un entorn on la informació és abundant i el temps d'atenció, limitat.

La plataforma d'ocupabilitat al sector digital que impulsa fundació Telefónica
La plataforma d'ocupabilitat al sector digital que impulsa fundació Telefónica

A més, la interacció bidireccional ha empoderat els usuaris, cosa que els permet no només consumir, sinó també crear i compartir contingut. Aquest canvi ha democratitzat la producció d'informació, encara que també ha plantejat desafiaments en termes de veracitat i qualitat informativa.

En definitiva, les prediccions d'Elon Musk el 1998 sobre la revolució que Internet portaria als mitjans de comunicació no només van ser encertades, sinó que també van capturar l'essència d'una transformació que continua redefinint la nostra relació amb la informació en l'era digital.