Presumir de destinació vacacional fa anys que és tendència en xarxes, però aquesta temporada hi ha una novetat: a més de lluir destinació, està de moda pregonar que es viatja amb pressupost ajustat. La pràctica té fins i tot nom (loudbudgeting). Segons el gegant de Skyscanner, és tendència en TikTok i sedueix fins i tot 80 de cada 100 viatgers espanyols. Les reserves dels loudbudgeters es fan sempre online i a última hora. Molts d'ells, a més, viatgen sols perquè entenen que la solitud viatgera fa menys propens a les temptacions.
La inflació?
La inflació –i l'increment sostingut de les tarifes hoteleres- ha de veure i, per això, més de la meitat dels viatgers habituals espanyols no té encara reservades les vacances d'estiu. Per què? Perquè la majoria d'ells actuen com a cazaofertas. Segons un estudi del mateix portal Skyscanner realitzat per Onepoll el 30% dels que no han reservat encara està esperant a trobar una oferta d'última hora. A més, el 59% dels enquestats creu que els vols que contractarà per viatjar aquest estiu passaran de 150 euros per persona i assoliran un cost mitjà proper als 300 euros.
Què implica el loudbudgeting?
D'entrada, viatjar per una mica menys i explicar-ho. Així, es presumeix en xarxes d'evitar despeses com el derivat dels taxis (51% dels viatgers enquestats diu prescindir-ne) o dels dinars fora de casa (no ho fa un 53% dels enquestats). També s'eviten les compres i, així, el 49% dels que viatjaran diu que no comprarà roba durant les seves vacances. Abans, totes aquestes accions s'ocultaven perquè la moda era el quiteluxury o soroll silenciós. Ara, com en totes les èpoques de vaques flaques, està de moda viatjar però, això sí, fer-ho de manera intel·ligent.