El futur del transport pesat (camions, avions, trens i vaixells) ha de veure, si hem d'oblidar-nos del gasoil, amb hidrogen i no amb liti i, per això, diferents territoris plantegen ja projectes ferroviaris en els quals l'hidrogen serà protagonista. Un dels últims en desvetllar-se té com a protagonistes a dues ciutats espanyoles: Badajoz i Ciudad Real.
De moment, un projecte
De moment, el tren en qüestió només és un projecte, però la idea es presentarà durant les pròximes jornades La realitat energètica d'Extremadura i el camí a la transició verda que acollirà aquest 10 de març el Centre Universitari de Càceres. En el projecte participen i, Institut Universitari per al Desenvolupament Territorial Sostenible i, també, la ferroviària Talgo i l'Agrupació Sud-Oest Ibèric per l'Hidrogen.
Tren Dual
El ferrocarril que es planteja seria de tecnologia dual, ja que combinaria la propulsió elèctrica i la propulsió mitjançant hidrogen verd i pretén aprofitar el potencial de producció d'aquest combustible que té Extremadura, regió en la qual es programen diferents projectes industrials per produir-lo. Talgo, precisament, treballa en un tren propulsat mitjançant hidrogen en el disseny del qual han participat estudiants del Grau en Enginyeria en Disseny Industrial i Desenvolupament de Productes del Centre Universitari de Mèrida. El tren desenvolupa ja proves dinàmiques de motors als tallers de l'empresa en Las Matas (Las Rozas, Madrid) i té previstes proves en moviment que es realitzaran per vies madrilenyes i extremenyes. El tren s'ha dissenyat per a línies sense electrificar, de voltants|rodalia i mitja distància, està mogut per una pila de combustible d'hidrogen i equipa bateries elèctriques per donar potència en les arrencades. La línia Badajoz-Ciudad Real pot ser la primera en la qual funcioni.