Què és un producte reclam? Un bé de consum que, pel seu preu, justifica la visita a un establiment comercial. A partir d'aquesta definició, les grans cadenes de distribució –que disposen d'una capacitat econòmica que els comerços independents no tenen- articulen estratègies comercials en les quals les pèrdues que genera la venda d'un producte per sota del seu preu de cost es compensen amb el benefici que generen altres productes que, en la seva visita al comerç que així actua, adquireix el comprador. Durant molts anys, el pa va ser protagonista d'aquestes pràctiques i el resultat és ben conegut: una crisi certa entre les fleques tradicionals. Ara, els propietaris dels grans supermercats han descobert un altre producte reclam: el pollastre.

Pit de pollastre

 

Agricultors

La pràctica, i així ho denuncia la Coordinadora d'Organitzacions d'Agricultors i Ramaders (COAG), ha estat detectada en diferents grans superfícies i la seva generalització, estimen, pot posar en perill el futur de fins a 5.000 granges: "No es pot pretendre atreure clients als teus supermercats a costa del granger", ha assenyalat Eloy Ureña, responsable del sector avícola de COAG. Des d'aquesta organització i, també, des d'altres sindicats agraris, porten mesos tractant, detallen, de negociar "contractes dignes per als grangers que assegurin condicions justes i sostenibles per al seu treball". Tanmateix, les ofertes agressives de les grans cadenes de distribució, assenyalen, "dificulten les negociacions en soscavar el valor del pollastre i la percepció del seu cost real".

Els supermercats parlen d'ofertes puntuals

Des dels supermercats s'indica que el que COAG qualifica d'estratègia planificada són només ofertes puntuals, però l'organització insisteix: "Resulta lamentable i desolador trobar-se en els lineals ofertes abusives de pollastre que tiren per terra l'enorme esforç que es fa des de la producció per adequar l'oferta a la demanda i superar aquesta crítica conjuntura sense llançar el tancament", subratllen. La seva proposta és simple: si les cadenes de distribució desitgen abaixar el preu del pollastre han de fer-ho "reduint el seu propi marge de beneficis en lloc de traslladar aquesta pressió als productors. D'aquesta manera, es garantiria un tracte just per a tots els implicats en la cadena de producció i es protegiria l'aliment dels grangers". Mentrestant, el preu de la cistella de la compra no para de pujar. Serà que, efectivament, l'estratègia dels productes reclam funciona?