Gairebé la meitat (43%) dels enoturistes que rep Catalunya són estrangers i, d'ells, la majoria, amb domicili en algun país europeu. L'altre 57%, són turistes espanyols però, entre ells, el públic local –catalans- és majoria (46% del total). Per tant, només l'11% de l'enoturisme que rep Catalunya procedeix de la resta d'Espanya. La dada el facilita l'Agència Catalana de Turisme, que ha elaborat l'estudi El perfil dels visitants dels cellers de Catalunya. Aquest informe es va elaborar d'inici l'any 2018 i ara s'han actualitzat les dades.

 

Gent de més de 40 anys

Segons l'estudi, que s'ha dut a terme a partir d'entrevistes personals realitzades en cellers de totes les Denominacions d'Origen (DO) catalanes, el visitant enoturista de Catalunya té més de 40 anys (80%) amb una mitjana d'edat de 50 anys. Els visitants catalans són més joves que la resta, amb un gran percentatge d'entre 31 a 50 anys. Viatgen principalment amb amics (36%), encara que també destaquen els viatges en parella (31%), i un 65% ho fa en grups organitzats. Entre setmana, gairebé sempre el públic és internacional, mentre que els dissabtes i els diumenges el públic majoritari és català. Les causes de l'aparent desinterès dels winelovers amb domicili en altres províncies espanyoles cap a l'enoturisme català no s'analitzen. Poden les circumstàncies polítiques dels últims anys haver generat cert rebuig d'uns productes i unes propostes d'indubtable qualitat? Les campanyes de boicot programades en alguna ocasió allà hi són, però vincular una dada i un altre és certament arriscat.

No són professionals del sector

La majoria dels visitants no són experts ni estan altament vinculats al món del vi tanmateix, comparat amb l'estudi de 2018, han augmentat la seva experiència prèvia en enoturisme (aquesta no és la seva primera visita). Els que venen de la resta d'Europa i resta del món tenen una vinculació i perícia amb el món del vi més elevada que el públic català i el de la resta d'Espanya. Encara que per a la meitat dels visitants aquesta és la seva primera visita a un celler a Catalunya (52%), ha augmentat, respecte del 2018, el percentatge de visitants repetidors passant del 31% al 48%. Els catalans repeteixen més la visita en cellers de Catalunya, i per tant, és un perfil amb alt potencial de repetició. En aquest sentit, el 62% de catalans ja havia visitat algun celler de Catalunya i, encara que no és un públic expert en el món del vi.