Que els cotxes elèctrics no seran els únics que circularan el 2040 per les carreteres espanyoles està ja clar, però el que ningú no sap és quant pot arribar a costar el litre de carburant –només es podran comercialitzar, en principi, combustibles neutres en emissions- als qui decideixin continuar utilitzant vehicles amb motor de combustió. Fabricants com Porsche parlen de produir combustibles sintètics a dos euros el litre, però a aquesta quantitat cal sumar-li el cost de la distribució i el marge de benefici. Ara, i enmig d'un context que es modifica cada setmana, l'Associació Espanyola d'Operadors de Productes Petrolífers exigeix a les administracions "certesa regulatòria" ja que, expliquen, sense ella no serà possible "assolir preus competitius". Sigui com fos, sembla complicat que baixi dels tres euros.

 

Inversions

Segons l'esmentada organització, l'establiment d'un marc regulatori definit per a aquests carburants és condició sine qua non perquè es puguin abordar les inversions "milmilionàries" que seran necessàries per desenvolupar "a escala industrial" uns combustibles en els quals ja treballen totes les grans petrolieres. Per descomptat, les esmentades inversions no s'emprendran si des de la UE no es garanteix que, d'aquí a cinc o deu anys, no hi vagi a haver un replantejament que converteixi qualsevol vehicle amb motor de combustió en anatema.

Què passa amb els biocombustibles?

L'Associació d'Operadors de Productes Petrolífers exigeix també que els biocombustibles, que també són neutres en emissions, no se citin a l'esborrany de normativa que té la Comissió Europea i que contempla, per exemple, que tots els vehicles convencionals que es vulguin comercialitzar a partir de 2035 hagin de comptar amb un sistema que indiqui que consumin combustibles sintètics neutres i altre que impedeixi arrencar-los si utilitzen gasolina o gasoil, que només es reservaran per a cotxes matriculats abans d'aquesta data. El litre de combustible sintètic neutre es podria acostar el 2030 als 3 euros en gasolinera segons els càlculs més optimistes d'entitats com Transport&Environment, però els biocombustibles, que es fabriquen amb residus procedents, per exemple, de la indústria agroalimentària, serien més barats. L'elevat preu dels combustibles sintètics té a veure amb l'alt consum d'energia que exigeix la seva producció. Amb això, el cotxe de combustió es convertirà gairebé en article de luxe i la conseqüència primera serà un notable envelliment del parc mòbil, ja que el preu d'un cotxe elèctric supera habitualment els 30.000 euros i queda lluny del poder adquisitiu del ciutadà mitjà.

Sense un marc legal ferm, res no serà possible

Amb tot, el principal problema per als fabricants d'automòbil, les petrolieres i els ciutadans és el criteri canviant de les administracions en relació amb els cotxes de combustió i, per descomptat, l'escassa disponibilitat d'infraestructures elèctriques de recàrregues. I això, per no parlar de les conseqüències que, en termes d'ocupació, pot tenir un terratrèmol com el que generarà convertir el cotxe de combustió en un producte de luxe. Els elèctrics barats, i n'hi ha prou amb fer un cop d'ull a portals com quecochemecompro.com, són majoritàriament asiàtics i a Europa, les plantes que s'electrifiquen ja perden feina: allà està Ford Almussafes demostrant-ho. De veritat estan segurs que això de "no tindràs res i seràs feliç" funcionarà? De tota manera, siguem optimistes com diuen els Nens Mutants, aquell grup granadí dels 90 que cantava allò de Tot pot anar millor, però mai no se sap quan i rematava el seu vaticini amb un contundent podem fer-nos vells, esperant veure el canvi.