El 25% dels vols que aterren a Espanya no arriba puntual. I no ho diu un qualsevol: la xifra s'extreu de les dades de les quals disposa Eurocontrol, l'entitat encarregada de garantir a Europa la seguretat de la navegació aèria. Concretament, el 2023 el 25,8% dels vols amb destinació Espanya no ha arribat a l'hora prevista, ja sigui per problemes imputables a les aerolínies -vagues, ajustats horaris de vol o incidències tècniques-, o per altres imprevistos, com les males condicions meteorològiques, per exemple. En el rànquing de puntualitat europeu de vols que arriben a l'hora prevista, Espanya és el vuitè país més puntual.

 

Quatre de cada deu queixes, per retards

Així, i segons dades de la gestora de reclamacions aèries Reclamio, durant aquest 2023 més del 40% de les queixes que ha tramitat s'han degut, precisament, a la impuntualitat de vols que s'han retardat en excés. "Quan nosaltres sol·licitem a l'aerolínia una compensació per al passatger és perquè el retard ha estat molt important i no només d'uns minuts. Segons el Reglament (CE) 261/2004, pel qual s'estableixen normes comunes sobre compensació i assistència als passatgers aeris en cas de denegació d'embarcament i de cancel·lació o gran retard de vols, per poder tenir de dret a una compensació econòmica és requisit que el passatger hagi arribat a la seva destinació final tres o més hores després de l'hora d'arribada inicialment prevista per la companyia aèria", indica Noemí Fernández, gerent de Reclamio.com.

Els aeroports espanyols més puntuals

Avui, segons Eurocontrol, Tenerife Nord és el quart aeroport d'Europa més puntual de 2023, amb un índex del 81,3% de puntualitat; Bilbao és el sisè, amb un 80,7% de puntualitat; i Sevilla és l'onzè, amb un 78,6% de puntualitat. En canvi, els aeroports més grans del país, Madrid-Barajas i Barcelona-El Prat, registren pitjors índexs de puntualitat. Per la seva part, en el cas de Madrid-Barajas, té una puntualitat del 78,3% (13è en la classificació de puntualitat) i Barcelona-El Prat del 74,6% de puntualitat (29è aeroport en la classificació de puntualitat). Madrid-Barajas va rebre el 35,5% de les reclamacions de Reclamio.com i Barcelona-El Prat, el 20,1%. De cara a la temporada d'hivern, Reclamio.com preveu que el volum de reclamacions sigui bastant menor que l'estiu passat i que la xifra de queixes s'estabilitzi a la baixa, ja que en reduir-se el trànsit aeri, també ho fan les incidències.