La innovació oberta és un model de millora que combat el tradicional secretisme associat als processos de I+D empresarials, en els quals s'entenien els departaments encarregats d'aquestes qüestions com|com a sitges estanques de coneixement. En activar-se, els esquemes d'innovació oberta permeten la col·laboració dels departaments propis de L+D amb professionals i organitzacions externs amb els quals es comparteix el benefici. La cadena de supermercats Eroski és un exemple. Amb tot, els impulsors originals d'aquest model de millora van ser empreses com Cisco, que va fonamentar el seu creixement de finals dels anys 90 en una detallada anàlisi del mercat que li va permetre identificar empreses capdavanteres en desenvolupament de maquinari i programari i adquirir-les després d'una estreta col·laboració. La farmacèutica Eli-Lilly també actiu l'any 2000 una plataforma d'innovació oberta a la xarxa per connectar amb diferents científics i emprenedors. Procter&Gamble, igualment, manté un sistema d'innovació oberta que li permet incorporar un 50% d'innovacions que tenen origen fora del grup. Gràcies a això, han incrementat la productivitat del seu departament de I+D en un 60%.

innovacion empreses unsplash
 

Eroski Venture Program

Així, l'empresa basca ha activat un sistema d'emprenedoria col·laborativa i desenvolupament de nous models de negoci mitjançant tecnologia en què col·labora amb empreses emergents i emprenedors que puguin aportar idees que impliquin avantatges competitius per al grup. Des del departament d'Innovació i Desenvolupament Digital d'Eroski s'explica el perquè: "representa un punt d'entrada i de creixement perquè els emprenedors llancin, accelerin i escalin les seves solucions al costat d'|juntament ambun dels grups de distribució minorista de béns i serveis de gran consum de caràcter cooperatiu més gran d'Europa i referent del sector".

Convocatòria

Per a això, Eroski acaba de fer aquest estiu una crida a diferents emprenedors, empreses, autònoms i empreses emergents de sectors com l'agricultura, els actius immobiliaris, l'energia, les finances, la logística o l'alimentació per establir sinergies i incorporar-les a l'Eroski Venture Programa durant tres mesos. Les empreses seleccionades, que es coneixeran el 26 de juliol, podran provar i validar solucions al costat de|juntament amb l'equip d'Eroski i, fins i tot, presentar les seves propostes a inversors i institucions.