L'evolució tecnològica fascina a molts per la innovació i la simplicitat que aporta a la nostra vida quotidiana, però també inquieta altres tants per la possibilitat certa que molts llocs de treball siguin assumits per dispositius IA i, per descomptat, per la possibilitat que, en algun moment d'un futur inconcret, l'IA es concreti en consciències artificials com Skynet o Hal 9000. Pot conjurar-se d'alguna manera aquest perill cert? Des de Visor.Ai, una empresa emergent que desenvolupa solucions de conversa intel·ligents i que acaba d'activar les seves operacions a Espanya, creuen que sí. Ens detallen un llistat de condicions que és imprescindible complir si volem que les solucions d'IA que es desenvolupin siguin responsables. I en aquest cas, les responsabilitat no és amb el medi o l'entorn: és amb nosaltres mateixos.

 

Importància de la intervenció humana

Encara que sembli paradoxal, és important considerar les necessitats de l'usuari final que no busca una experiència 100% automàtica i valora la interacció humana. En aquest sentit, el camí passa per crear solucions d'IA que no busquin automatitzar totes les interaccions, especialment les més complexes que poden requerir triatge i intervenció humana.

Fer comprensible l'IA

En algun moment del procés de desenvolupament, serà necessari explicar com funciona la solució a les diferents parts interessades. Aquesta explicació ha d'estar pensada i diferenciada per a cada un d'ells. Per exemple, un inversor no tindrà el mateix nivell de coneixements de programació que un desenvolupador. Si volem que els públics confiïn en les solucions d'IA, és imprescindible que tots entenguem com funcionen i per a què serveixen.

Ciberseguretat

Explicar mesures de ciberseguretat que impedeixin l'entrada de possibles hackers és fonamental. N'hi ha prou amb què, de manera maliciosa i servint a qui sap quins interessos, algú canviï una resposta predeterminada a una interacció per enganyar l'usuari final. I això ha d'impedir-se.

Utilitzar dades amb responsabilitat

Per augmentar la precisió dels sistemes d'IA es necessita una gran quantitat de dades. Atesa la implantació de mesures com el RGPD -Reglament General de Protecció de Dades-, és crucial crear solucions d'IA basades en dades recopilades de forma responsable i, per tant, consensuada entre les parts que interactuen.

Fomentar la transparència

De la mateixa manera que ha de tenir en compte les aportacions de tots els membres de l'empresa durant aquest procés, també s'ha d'assegurar durant el mateix de què totes les parts estiguin informades sobre l'impacte que l'IA pugui arribar a tenir en el seu lloc de treball.

Què és Visor.ai?

Creada el 2016, Visor.ai és una empresa tecnològica, que desenvolupa una plataforma de conversa intel·ligent per a canals de Chat, Email i Veu per a organitzacions que busquen evolucionar cap a l'automatització del servei d'atenció al client o la comunicació interna. L'empresa compta amb un equip de més de 40 empleats que creix cada vegada més ràpid i ja ha creat serveis de comunicació intel·ligent per a més de 50 clients, concretament en el sector de les assegurances i la banca, entre els quals es troben el Grup Generali, Millennium BCP, BNP Paribas, Fidelidade i Zuric, presentant una taxa de resolució de problemes comunicacionals superior al 80%, sense intervenció humana.