Quins retards generats per vagues poden donar dret a indemnització en el cas d'un passatger d'aerolínia? En el trànsit aeri participen diferents col·lectius i, entre ells i a més dels pilots i el personal administratiu i de cabina de les aerolínies, figuren els controladors aeris, el personal de seguretat de l'aeroport, el personal de l'handling de l'aeroport i molts d'altres. Davant d'aquesta disparitat de casos, l'equip de Reclamio.com, especialitzada en gestionar les reclamacions dels passatgers aeris, ha recopilat aquells casos en els que sí que és possible rebre una compensació econòmica pel perjudici patit pel passatger, tal com recull el Reglament (CE) 261/2004, pel qual s'estableixen normes comunes sobre compensació i assistència als passatgers aeris en cas de denegació d'embarcament i de cancel·lació o gran retard de vols.

air xinesa arxiu|arxivament aeroport
 

Si qui està en vaga és personal propi de la companyia, hi ha dret a indemnització

L'esmentat Reglament estableix que perquè existeixi dret a indemnització la cancel·lació del vol o la demora de més de 3 hores no pot deure's a vagues que afectin les operacions d'un transportista aeri encarregat d'efectuar un vol. Aquest supòsit és considerat com una causa extraordinària que eximeix l'aerolínia de l'obligació d'indemnitzar els passatgers. La norma anterior a la pràctica significa que perquè l'aerolínia estigui obligada a pagar una indemnització, la vaga ha de ser del mateix personal de l'aerolínia, com la tripulació de cabina o els pilots. En canvi, no existeix dret a indemnització en cas de vagues convocades per altres col·lectius -controladors aeris, de personal de seguretat de l'aeroport, dels membres de l'handling de l'aeroport...- si l'aerolínia ha fet tot el possible per evitar la cancel·lació o retard, ja que es tracta d'una causa extraordinària.

Condicions per rebre una indemnització

Perquè la indemnització al passatger sigui obligatòria, aquest ha d'arribar a la seva destinació final tres o més hores després de l'hora d'arribada inicialment prevista per la companyia aèria. Per tant, no importa a quina hora havia de sortir el primer vol, sinó a quina hora havia d'arribar el passatger a la seva destinació final. Això significa que si el client tenia una escala molt llarga en meitat del seu viatge que es veu escurçada pel retard, però que no implica arribar tard a la destinació final, no es tindrà dret a indemnització econòmica. Així ho destaquen des de Reclamio.com. En el cas de vols de fins a 1500 km de distància, la indemnització serà de 250 euros. Si la destinació del vol està a entre 1500 i 3000 km de l'origen, la indemnització serà de 400 euros i si està a més de 3000 km, de 600. El passatger disposa de fins a 5 anys per intentar reclamar ell mateix davant de l'aerolínia o per tramitar la incidència a través d'un tercer.