No són, ni de lluny, les protagonistes de les ciberestafes més elaborades, però sí que formen part de les estructures d'aquest tipus i condició més rendibles. Ens referim, clar, als webs fraudulents, tan abundants que rar és l'usuari que no identifica, com a mínim, una enganyifa diària que el redirigeixi cap a una d'elles. Evitar-les, tanmateix, és senzill: totes tenen elements comuns que es repeteixen i permeten identificar-les amb facilitat. Caure en un d'aquests enganys és una cosa que pot succeir-li a qualsevol.

Ciberdelicte Unsplash (1)
 

Què es repeteix sempre?

A més dels insultantment baixos preus que s'associen als productes que es publiciten en aquests webs, hi ha altres elements sempre repetits que han d'alertar qualsevol usuari: el domini del website s'ha registrat fa poc i la seva direcció|adreça no és com les convencionals, no apareix enlloc una direcció física o un número|nombre d'atenció al client, les ressenyes que s'inclouen semblen haver estat redactades mitjançant sistemes automàtics i el pagament, sempre, s'ha de realitzar mitjançant targeta bancària. Dos o més d'aquests elements haurien de fer qualsevol usuari sospitar.

Com es fa caure en l'estafa a qui accedeix a aquests webs?

El primer ganxo, per descomptat, són les ofertes increïbles que, a més, es publiciten de manera intensa i constant a Instagram i Facebook, dues de les xarxes socials més populars. Indefectiblement, aquestes ofertes inclouen un enllaç que deriva l'usuari cap a la pàgina fraudulenta. Tenen, això sí, tots aquests enllaços una certa justícia poètica: els descomptes són tan abundants que només algú molt incaut –o desitjós d'aprofitar-se de la innocència o la mala ratxa d'un venedor en conflictes- podria creure. Val aquí potser allò de 'qui roba un lladre'? Sigui així o no, i molt més ara a l'estiu –quan el temps lliure és més- convé estar alerta.