El 4K es troba cada dia més a prop de convertir-se en la resolució estàndard. Des de la seva arribada el 2012, l'anomenat Ultra HD estava destinat a substituir el Full HD a través d'una experiència visual quatre vegades superior. I encara que la tecnologia 4K ha necessitat diversos anys per entrar massivament a les llars, el cert és que les raons per fer el salt al nou format comencen a multiplicar-se.
Els televisors Ultra HD són cada vegada més assequibles. Per 400 euros, els consumidors tenen accés a Smart TVs a resolució 4K de marques destacades del sector com Samsung, LG o Hisense. Segons la consultora GfK, la despesa mitjana en un televisor s'ha situat a nivell global en els 448 euros aquest any.
D'altra banda, actualment diverses empreses dedicades a l'entreteniment estan apostant per ofertar continguts en 4K. Un exemple seria Netflix, la plataforma de sèries via streaming, que ofereix la possibilitat de subscriure's al seu servei amb opció de visualització en Ultra HD. Apple TV o Amazon Fire TV també llancen els seus continguts audiovisuals amb aquesta resolució d'imatge.
Les pel·lícules també poden gaudir-se en 4K a través dels reproductors Blu-Ray de l'esmentat format, la comercialització del qual va començar a realitzar-se a finals de 2015. Altres opcions per veure continguts audiovisuals en Ultra HD és a través de YouTube, en aquells casos en què el vídeo hagi estat pujat a la xarxa en aquesta resolució.
Tanmateix, en el cas de la televisió convencional, l'experiència 4K és inexistent. La majoria de canals de televisió a Espanya no assoleixen tant si més no el Full HD (1080p), que és la resolució que predomina avui dia als televisors. Les cadenes privades més importants emeten en HD (720p), el que significa que no se li està traient rendiment al Full HD. Això afecta també al 4K, però en aquest cas la diferència és encara més notable.
Malgrat això, els usuaris viren cada vegada més cap als continguts digitals, la qual cosa suposa un enorme impuls per a la venda de televisors Ultra HD. Segons GfK, en el primer semestre de 2017 el 29% dels televisors venuts portaven tecnologia 4K. La consultora ha estimat que de cara a la segona meitat d'any, un de cada tres televisors venuts serà Ultra HD.
La tecnologia HDR també ha tingut molt a dir en tot això. La seva funció és la d'equilibrar els pics de brillantor i els negres, generant una imatge molt més vistosa i natural. Evita contrastos molestos en imatges enlluernadores, donant la sensació de més nitidesa i netedat. Es tracta del gran avenç en qualitat d'imatge dels últims anys i que forma tàndem amb el 4K als últims televisors.
El format estàndard als videojocs
El 4K aspira a convertir-se en el format estàndard de tots els continguts audiovisuals, fins i tot els videojocs. Actualment existeixen jocs preparats per poder ser moguts a resolució 4K, però per a això fan falta ordinadors de molta alta gamma.
Sony es va posar de ple en aquest tipus de mercat amb la nova PlayStation 4 Pro, una revisió del model original amb què va prometre moure alguns jocs a Ultra HD. No obstant això, es tracta d'una veritat a mitges si es té en compte que l'esmentada resolució no és nativa i s'assoleix mitjançant un reescalat de la imatge, el que es pot traduir que no reprodueix un 4K real.
En aquest marge de millora és on entra Microsoft, que el proper 7 de novembre llançarà al mercat Xbox One X, la versió vitaminada de Xbox One, amb la que l'empresa nord-americana pretén oferir l'experiència 4K real. Amb aquesta nova màquina, Microsoft assegura que reproduirà els jocs amb un 40% més de potència tècnica que la plataforma de Sony.