Els alts preus dels aliments (en especial dels frescos i, també, de productes concrets com l'oli d'oliva) són una de les principals preocupacions de les famílies espanyoles. La inflació general, segons s'indica des del Govern, es manté en xifres acceptables, però la cistella de la compra no baixa. Ara, se li afegeix a aquesta situació un enemic nou. Es diu reduflacció.

Què és?

Notes que el que compres –especialment els productes d'alimentació quotidiana- se t'escampen menys que abans encara que valen el mateix? Si és així, ets una víctima més d'aquesta estratègia que només és legal si es comunica degudament i està considerada per la OCU com "un engany al consumidor" si no se n'informa com cal. El terme que ens ocupa defineix la pràctica, expliquen des del BBVA, "sistematitzada i sofisticada" que apliquen determinades empreses per fer front a situacions d'increment de costos i que consisteix a reduir la quantitat de producte que es ven al consumidor mantenint o fins i tot elevant el seu preu. El concepte el va encunyar allà per 2017 l'economista Philippa Malmgreen i el va denominar shrinkflaction o, en el nostre idioma, inflació per contracció. Amb tot, la manera comuna de denominar aquest procedir és reduflacció.

in store campanya en un supermercat
 

Legalitat

La reduflacció només és legal en un cas: si es comunica de manera correcta i explícita abans que el producte que ha estat objecte d'aquest procedir es posi a la venda en el seu nou format. Si no es fa així, estaríem davant d'un engany en tota regla. Malgrat ser una pràctica comuna, i si comercialitzes alguna cosa, t'hauries de fer una pregunta abans d'aplicar-la: pot danyar la reputació de la teva marca? Mentre els grans fabricants proven de respondre a aquesta incògnita i, per fer-ho, recorren fins i tot a l'IA, la OCU ja actua: porten més d'un any informant dels casos més flagrant la Comissió Nacional del Mercat de Valors. L'organització calcula que fins i tot un 7% de la cistella habitual de la compra està afectada per aquesta pràctica.