A més d'una de les petrolieres europees més destacades, Repsol és una de les empreses espanyoles que més convençuda està del valor de la digitalització. Per això, davant de l'interès per l'IA que ha generat la brillant estratègia de màrqueting que OpenAI ha activat per llançar l'eina ChatGPT, han decidit fer un pas més enllà i fer-ho, a més, completament seriosament. Acaben d'activar el primer centre de competències en la matèria que una empresa del sector energètic activa a Europa.

que és la intel·ligència artificial i exemples 51854 orig
 

La formació, clau

En Repsol volen explorar les noves possibilitats que els sistemes d'IA generativa obren per accelerar la transformació digital d'una empresa energètica que, a més, està embarcada en un ambiciosíssim projecte: assolir les zero emissions entorn de 2050. De moment, Repsol és ja una companyia multienergètica que treballa, a més d'als seus habituals nínxols de negoci, en el desenvolupament de nous combustibles que allarguin la vida dels motors de combustió i esmenin la plana als jerarques de la UE. L'IA, consideren, pot servir per accelerar tots aquests processos activats.

Per a què servirà el centre de competències?

L'objectiu principal és identificar casos en els quals l'ús de l'IA pugui generar valor. Així, els empleats de la companyia podran aprendre a utilitzar aquestes eines i descobrir ells mateixos com aplicar-les al seu dia a dia per millorar la productivitat. De moment, el Centre de Competència compta ja amb un grup de treball multidisciplinari que té ara mateix una missió concreta: garantir un ús responsable de l'IA dins de Repsol. En el grup estan implicats cinquanta professionals entre qui es compten experts en ciberseguretat, tècnics de les àrees de persones i organització, advocats, auditors, data scientists i data engineers. Segons Repsol, s'han identificat ja fins a 250 casos en els quals els sistemes d'IA podrien facilitar el treball quotidià.