En els últims mesos, hem vist grans avenços als robots humanoides. Per posar un exemple, l'Optimus de Tesla ara és capaç de netejar, aspirar i treure les escombraries, sent un pas més a prop de convertir-se en el majordom robòtic dels nostres somnis (si no se li avancen els xinesos, que també en tenen un de capaç de servir cafè i fer torrades; perfecte per preparar esmorzars).

La majoria dels robots humanoides són molt semblants: un conjunt de cables i extremitats de metall que busca recrear l'aparença de les persones de carn i ossos. Si de cas, el més diferent —i pertorbador— és el Protoclone V1, que és un androide bípede dissenyat per replicar els moviments humans de manera natural mitjançant més de mil músculs artificials sintètics.

La majoria de nosaltres no coneixem en profunditat el «cos» dels robots humanoides. Ni si no tenen un element que simuli la columna vertebral perquè puguin estar dempeus com nosaltres. El que sí que sabem és que acaben d'inventar una espècie de coll robòtic inspirat en els músculs del coll humà que podria marcar un abans i un després en la indústria.

Un coll robòtic realista per completar un cap animatrònic realista

https://www.youtube.com/watch?v=VtN5VJx5tRY

 

Will Cogley té un canal de YouTube amb 137 mil subscriptors en el que es dedica a crear robots animatrònics d'alt nivell combinant els seus coneixements en mecànica, electrònica i creativitat artística. Aquest enginyer en mecatrònica acaba de presentar en un dels seus vídeos més recents un coll robòtic d'inspiració biològica.

El seu invent està inspirat tant en l'anatomia humana com en una plataforma Stewart; utilitza sis actuadors lineals en miniatura per connectar el cap amb les espatlles, cosa que permet moviments molt realistes (atenció als que se senten incòmodes pel fenomen de la vall inquietant).

Tota la programació del coll la va fer a Python, implementant algoritmes de cinemàtica inversa. Segons Cogley, el cap pot col·locar-se en la posició desitjada i el programa calcula automàticament els moviments necessaris perquè cada actuador lineal aconsegueixi aquest posat específic. Un ordinador gestiona els actuadors lineals mitjançant plaques de circuits dissenyades a mida per Cogley. Aquesta placa gestiona la distribució d'energia, subministrant diversos voltatges per satisfer les diferents necessitats dels motors de coll i cara.

Anteriorment, Cogley va crear globus oculars realistes capaços de girar en qualsevol direcció i que cada parpella parpellegés de forma independent, oferint total llibertat de moviment per crear animatrònics reals. Un altre dels seus projectes reeixits va ser el d'un cor imprès en 3D.

El passat 2024, l'enginyer va presentar un cap animatrònic robòtic totalment imprès en 3D amb pell de silicona realista, combinant de manera magistral la precisió en enginyeria amb l'estil artístic i el disseny de codi font obert.

Respecte al coll, Cogley es va enfrontar a diversos reptes, com evitar moviments bruscos. Per solucionar-lo, va incorporar una columna vertebral artificial flexible que emula el disseny humà. Va imprimir en 3D vèrtebres rígides i les va connectar amb discos flexibles que, després de cert refinament, van proporcionar amb èxit un suport estable però flexible.