El futur de l'aviació, donada les actuals limitacions de les bateries de liti, sembla que no serà elèctric, perquè l'autonomia que exigeix una aeronau ha de ser més gran que la d'un vehicle de quatre rodes. Per això, com ja succeeix quan es parla de camions, els fabricants de motors aeronàutics plantegen una alternativa diferent del liti: l'hidrogen. I la primera gran marca que ha estat capaç de fer funcionar un motor aeronàutic amb hidrogen és una vella coneguda: la britànica Rolls&Royce. En fer-ho, han obert una porta per la qual transitaran molts d'altres, entre ells fabricants de vehicles que no són avions.
Prova reeixida
De moment, el que s'ha fet és una prova que s'ha desenvolupat en l'antiga base militar de Boscombe Down, a Anglaterra. El protagonista no ha estat un motor desenvolupat des de zero, si no un que porta funcionant amb eficàcia tres dècades: l'AE 2100 que munta el Lockheed Martin C130J Hèrcules.
Per superar la prova, l'enginyers de Rolls&Royce van desposseir al motor de la seva estructura exterior, el van muntar sobre una plataforma de proves i li van subministrar hidrogen. Finalment, van aconseguir fer-ho arrencar i que funcionés a velocitat baixa. Va ser un èxit? Sí, segons ells, va ser un èxit complet. Com us n'haureu adonat, no parlem d'un motor elèctric alimentat amb pila d'hidrogen com els que plantegen Hyundai per a camions o el que equipa el Toyota Mirai: Rolls&Royce, perquè els seus enginyers són clàssics, s'ha limitat a alimentar amb hidrogen un motor de combustió i això és tot un avenç|avanç, perquè dona nova vida a uns propulsors sobre els quals, injustament, pesa un sentència de mort: ara s'ha demostrat que un motor d'explosió es pot alimentar amb combustibles que no generen gasos amb efecte d'hivernacle quan es cremen. Ara, s'ha demostrat que un motor de combustió pot ser també un motor zero emissions.
I ara què faran?
El següent serà avaluar si altres motors de la marca, com per exemple el Pearl 15 que equipen jets com els Bombardier Global 5500 i 6500, poden funcionar amb hidrogen. Si s'aconsegueix, caldrà plantejar moltes més coses com, entre altres, un nou disseny per a uns avions que hauran de ser capaços de transportar grans quantitats d'hidrogen de manera segura. L'important és que la porta està oberta i, sí, saber que els motors de combustió puguin cremar hidrogen és una cosa que també afectarà els cotxes. Rolls&Royce, i de nou ho demostra, és molt més que una simple marca d'automòbils de luxe.