Els hackers russos tenen un altre objectiu: l'aviació comercial d'Occident, especialment els vols que tenen com a origen o destinació el Regne Unit. Mitjançant interferències programades, ataquen els sistemes de navegació GPS de les aeronaus.

avion iag europa press
 

Conseqüències

El risc que comporta aquesta nova ingerència russa no és menor, ja que la interferència pot desorientar els pilots. Per fer-ho, envien al sistema de navegació de les aeronaus ubicacions falses, la qual cosa eleva el risc d'incidents. Aquesta pràctica té, fins i tot, fins a nom: spoofing, que en el nostre idioma significa alguna cosa tal que suplantació. El terme, que es fa servir també en ciberseguretat bancària per definir els atacs en els que l'estafador es fa passar per qui no és, s'ha triat perquè això, precisament, és el que fan els hackers també en aquest cas: enviar al sistema de navegació dels avions una informació que, aparentment, sembla procedir d'una font fiable. Fins ara, unes 46.000 aeronaus han registrat problemes d'aquest tipus segons indicava recentment el rotatiu britànic The Sun.

Companyies

Entre les companyies afectades figuren Ryanair, que ha reportat incidències en 2300 vols; Wizz Air, que les ha detectat en 1400; British Airways (propietat d'IAG, com Iberia), amb 82 i, finalment, Easyjet, amb quatre casos. Fins i tot el Govern Britànic ha confirmat que avions de la Royal Air Force han experimentat aquests atacs. Des de Ryanair, detallen com combaten aquests atacs: "en els últims anys hi ha hagut un augment en la interferència GPS intermitent que ha afectat totes les aerolínies. Les aeronaus de Ryanair tenen múltiples sistemes per identificar la ubicació de l'aeronau, inclòs el GPS. Si algun dels sistemes d'ubicació, com el GPS, no funciona, llavors la tripulació, com a part dels procediments operatius estàndard, canvia a un dels sistemes alternatius". En EasyJet, també han opinat sobre la qüestió: "hi ha múltiples sistemes de navegació a bord d'aeronaus comercials, així com procediments en lloc que mitiguen els problemes amb el GPS que poden ocórrer per diverses raons". Amb tot, hi ha un fet cert: les interferències existeixen i procedeixen d'equips dissenyats per emetre senyals falsos o d'interferència que desorienten els sistemes de navegació basats en GPS. Durant aquests exercicis, se simulen escenaris on s'altera intencionadament el senyal de GPS per provar l'eficàcia d'aquestes tècniques i la capacitat de resposta de les forces pròpies i adversàries. A més, s'estudia la potencial disrupció en les operacions enemigues i s'avaluen les contramesures electròniques per mitigar efectes similars en els seus propis sistemes.