L'atracció i retenció de talent és un desafiament per a qualsevol empresa i a Catalunya resulta especialment evident: segons dades de l'Institut d'Estadística Català corresponents a gener de 2024, hi ha 386.486 catalans residint fora del país i, d'ells, més de 180.000 estan en edat laboral. En un territori que no és capaç de cobrir moltes vacants laborals especialitzades en sectors tecnològics o, també, al sector de la salut –en l'última convocatòria de MIR s'ha evidenciat-, la consultora Cantenon creu haver trobat una resposta: l'IA.

intel·ligència artificial / Pexels
nteligencia artificial / Pexels

Objectiu

El seu plantejament és senzill, i serveix també per a altres territoris amb problemes semblants que, per les raons que sigui, han vist reduïda la seva capacitat d'atreure mà d'obra especialitzada en sectors concrets: "busquem que els expatriats tornin a casa amb experiència i relacions internacionals per a, en aquest cas, posar-los al servei d'empreses amb seu a Catalunya. És una manera d'ajudar a recuperar l'esforç que la societat va posar en la seva formació. Són professionals amb alt valor afegit que volen tornar, però sense renunciar a un estatus guanyat amb molta feina i sacrifici", expliquen des de la consultora. Afegeixen també que, si bé és cert que Catalunya "té bones xifres d'atracció de talent, hi ha una acceleració de la demanda en salut, tecnologia, ciència, finances, turisme que no es cobreix" Creiem que un projecte com aquest és important per enfortir l'entorn empresarial i ajudar a retornar a moltes persones amb gran talent, formació i experiència".

Tecnologia, peça clau

La consultora treballa en el seu projecte des de fa un any i busca candidats moltes vegades ocult a l'estranger. Ho fa mitjançant l'anàlisi dels perfils i l'experiència que ha aconseguit en altres països, per posar-lo a disposició de vacants clau al mercat laboral. "És una cosa molt il·lusionant. Des de Catenon estem treballant per aconseguir creuar els expatriats amb les demandes concretes d'ocupació a Catalunya. Ens estem adonant que la seva experiència fora és tan enriquidora i altament professional que és extremadament valorada", assenyalen. Des de la seva fundació el 2000, Catenon ha aplicat un model de serveis global i disruptiu centrat en el client i el candidat. Aquest, segons han donat a conèixer, es recolza en tecnologies com el big data, la intel·ligència artificial i l'automatització de processos per identificar a qualsevol part del món el candidat ideal per a cada posició en temps rècord.