Arriba l'estiu i el volum de viatgers als aeroports es multiplica, amb la qual cosa creixen també les possibilitats de ser víctima d'incidències. La majoria, deixant de banda els retards, es vinculen a l'equipatge que pot no arribar en temps i forma o, també, extraviar-se o veure's fet malbé. En tots aquests casos, a més de la reclamació per danys se'n pot cursar una altra: la de perjudicis morals.

 

Què són els danys morals?

Els danys morals són un perjudici intangible que pateix el viatger degut, per exemple, al dany que poden patir les seves maletes o el retard en l'arribada o pèrdua d'aquesta. Es tracta de perjudicis que, estableix la normativa, "afecten l'ànim i dignitat de la persona i que no pot reparar-se només econòmicament. "Atès que es tracta d'un concepte molt abstracte, la dificultat per rebre una indemnització està en provar que s'ha produït un mal important de tipus moral i quantificar-lo", assenyala Noemí Fernández, gerent de Reclamio.com, empresa especialitzada en reclamacions a companyies aèries.

Legislació

Els danys morals es troben recollits al Reglament Europeu (CE) núm. 261/2004. En el cas de ser aplicable la legislació del Conveni de Montreal (1999), per poder demostrar que s'han patit danys morals, el passatger ha de tenir el suport de factures per acreditar de forma documental que efectivament s'ha produït l'esmentat mal moral. El passatger disposa de fins a 5 anys per intentar reclamar qualsevol incidència ell mateix davant de l'aerolínia o per tramitar-la davant de les instàncies que correspongui. La indemnització per danys morals és independent del dret a rebre una compensació per la cancel·lació, retard, overbooking o pel dany, retard o pèrdua de l'equipatge.