Dominar MS Office, que és una cosa que més o menys fem tots, serveix de bé poc avui dia, ja que, sense nocions –o una mica més que això- de l'Adobe Creative Cloud, el tens complicat per treballar a molts sectors. Programes com a Photoshop, Premiere, Illustrator o InDesign són estàndards és els seus respectius àmbits i és que Adobe ha aconseguit ser una eina bàsica. Té, tanmateix, competència i li arriba des de les plataformes web de disseny col·laboratiu online. Ara, per liquidar un dels seus competidors més perillosos, Adobe ha tirat de cartera i, per 20.000 milions de dòlars i accions pròpies ha aconseguit el control de Figma.

Tova Creative Suite
Tova Creative Suite

Una operació de futur

Figma va ser valorada fa un any en 10.000 milions de dòlars, per la qual cosa la xifra de venda implica que el valor de l'empresa s'ha doblat en dotze mesos. Des d'Adobe, diuen que, juntament amb Figma, van a "imaginar el futur de la creativitat i la productivitat" i "inspiraran comunitats globals de creadors, dissenyadors i programadors". En realitat, no ho diu només Adobe, perquè es tracta de frases que figuren en un comunicat conjunt, però, sent realistes, Adobe ha fet una cosa molt humana: si no pots amb el teu enemic, uneix-t'hi. I què millor forma de neutralitzar un adversari per fitxar-lo per al teu equip.

Què és Figma?

Figma s'havia convertit durant els últims anys en una de les plataformes de disseny col·laboratiu més utilitzades d'internet. Un dels seus principals clients corporatius era Microsoft i, per això, milers d'empleats dels creadors de la companyia recorrien a Figma per desenvolupar noves funcionalitats de l'Office, Windows i molts més programes. El producte s'havia convertit en una eina tan central per a Microsoft que Jon Friedman, vicepresident de Disseny i Investigació de Microsoft, va arribar a afirmar que era "com a aire i aigua per a ells". De moment, la compra no ha caigut gaire bé: després de l'anunci, Adobe es deixa més d'un 13% en borsa.

Tova, ha que admetre'l, és el dominador absolut del mercat i, per tant, el que imposa les seves estrictes regles, mentre que Figma era per a molts un interessant desconegut amb un producte de qualitat i molt més barat que el seu rival. Ara, ja no hi ha alternativa..o sí: per a dissenys domèstics, sempre ens quedarà Canva.