¿Quantes vegades no has pogut sentir un missatge important difós pel sistema de megafonia en una estació de metro o tren perquè, en aquell moment, tot just entrava un comboi? Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya sap com solucionar aquest problema tan habitual: ha instal·lat un nou sistema de megafonia intel·ligent a una trentena d’estacions de les línies Barcelona-Vallès i Llobregat-Anoia per garantir que els missatges siguin clars i intel·ligibles en qualsevol moment, sigui quin sigui el nivell de so ambiental. La IA també pot millorar els sistemes de megafonia.

Megafonia Europa Fira
 

875.000 euros

L’actuació, que ha tingut un pressupost global de 875.000 euros, permet també millorar el rendiment, la qualitat i la fiabilitat del sistema de megafonia. Sarrià, Gràcia i Provença són les darreres estacions que han estrenat la millora, aquest mes de desembre. Ho detalla el president d’FGC, Toni Segarra, explica “hem dissenyat i desenvolupat un pla molt complet de megafonia a les nostres estacions, amb una important inversió econòmica, per tal que els missatges dels altaveus se sentin amb claredat a tots i a cadascun dels espais, amb l’objectiu final d’oferir als clients la màxima qualitat de servei. L’acció s’emmarca dins l’estratègia digital de Ferrocarrils, que ens permet continuar sent una empresa de serveis de mobilitat capdavantera. El nostre objectiu és tenir clients, treballadors, processos i infraestructures 100% digitals, que donin resposta als reptes de creixement”.

Ajust automàtic

Els altaveus del nou sistema ajusten de forma automàtica el volum de reproducció dels missatges en funció del soroll de fons de l’estació, que varia constantment a causa, sobretot, de les entrades, aturades i sortides dels trens. D’aquesta manera, s’aconsegueix una distribució homogènia del so per tots els espais de l’estació, com andanes, vestíbuls, passadissos d’accés i ascensors. D’aquesta manera, en els moments en què el so ambient de l’estació és més baix, el sistema redueix automàticament el volum dels missatges per no exposar els clients a nivells de so massa elevats. De la mateixa forma, en les franges horàries amb menys afluència de passatgers, els nivells sonors dels missatges també són més baixos que en hores punta.